AI, vloek of zegen voor de contentmanager?

Werk jij als contentmanager? Grote kans dat je creatief bent, taal echt jouw ding is én je een sterk analytisch vermogen hebt. Dat zijn nu grofweg de eisen voor een functie waarbij je content maakt, en de impact hiervan meet. Maar hoe zal de opkomst van artificial intelligence deze functie veranderen?

Het nieuws dat er in de toekomst banen gaan verdwijnen door automatisering, robotisering en kunstmatige intelligentie is nauwelijks nog nieuws te noemen. Hoeveel banen gaan verdwijnen of veranderen is lastig te voorspellen. Experts noemen percentages variërend van 38 procent tot wel 85 procent! Over welk type banen verdwijnen is wel consensus. Banen die draaien om repetitief werk of gestructureerde handelingen (administratie, dataverwerking, archivering, analyse) lopen het meeste risico.

Als contentmanager - een deels creatief beroep - zou je dus weinig te vrezen moeten hebben. Maar helaas (?) is daar Artificial Intelligence, ook wel AI. Kort gezegd is AI de vaardigheid van een computer om bepaalde aspecten van de natuurlijke wereld te begrijpen, en taken die menselijke vaardigheden en intelligentie vereisen zelf te kunnen uitvoeren (bron). Ook creativiteit dus.

Wat je nu al merkt van artificial intelligence
Artificial Intelligence is niet nieuw in social media. De meest zichtbare innovatie is de opkomst van de chatbot. Nu wordt deze vooral ingezet ter inspiratie (allerhande) of als hulp bij bestellingen (bol.com). Het gebruik van de mogelijkheden van AI is hierbij beperkt. De interactie leunt nu hevig op vooraf bepaalde keuzemogelijkheden. Echter, in de toekomst zul je met al je vragen terecht kunnen bij een bedrijfsbot, vergelijkbaar met bots als Alexa en SIRI.  Voorspeld wordt dat in 2020 AI-bots 85 procent van al het contact via een klantenservice uitvoeren.  

Een andere bekende innovatie is beeldherkenning in foto’s. Facebook kan dankzij beeldherkenning een suggesties geven wie je moet taggen op een foto. Hij herkent je vrienden al. Facebook onderzoekt nu hoe beeldherkenning ingezet kan worden in gepersonaliseerde aanbiedingen, bijvoorbeeld wanneer je een foto maakt van je hotel, restaurant of winkel (bron).

Beeldherkenning is ook interessant voor Pinterest. Zij investeren flink in AI om zo nog sterker te worden in e-commerce. Eerder dit jaar zijn de functies Lens (maak en upload een foto, en Pinterest zoekt vergelijkbare afbeeldingen) en Shop the look (Pinterest herkent verschillende onderdelen van een outfit op een afbeelding en zoekt vergelijkbare artikelen) aan Pinterest toegevoegd.

Artifical Intelligence kun je ook inzetten voor analyse van je klanten of (Facebook)fans. Er is beschreven hoe AI van de mens won in de ‘Maarten van Rossum-challenge’. Een bot voorspelde tot 75 procent zekerheid of iemand wel of niet het nieuwe boek van Maarten van Rossem zou kopen, terwijl het door de mens gemaakte model slechts 40 procent scoorde.

Wat betekent dat voor de baan contentmanager?  
Als contentmanager heb jij deels een creatieve functie, en deels een analytische. Het is met redelijke zekerheid te zeggen dat repetitieve taken zoals A/B-testen, budgetverdeling en doelgroepanalyse worden overgenomen. Het bedrijf Persado gaat zelfs een stapje verder. Zij werken aan AI die ook de inhoud van je content (zelfs tone-of-voice) en keuze van beeld door AI laten overnemen. Gebaseerd op eerder internetgedrag van je doelgroep kiest Persado de meest effectieve content. Toch neemt deze ontwikkeling jouw creatieve taken als contentmanager - op korte termijn - niet over. Een slimme inhaker of grappige woordspeling kan AI nog niet ontwikkelen. De focus van deze conclusie ligt op het woord ‘nog’.

Even terug van de verre toekomst naar de korte termijn. Het is goed om te weten dat Artificial Intelligence op dit moment afhankelijk is van menselijke instructie. Artificial Intelligence, ook wel machine learning genoemd, betekent dat machines steeds slimmer worden. Maar ze moeten ergens beginnen. Dit systeem moet je sturen en er moeten grenzen aangeven worden. Dat zal de nieuwe rol van contentmanager zijn.

Auteur Jay Baer weet het mooi te verwoorden: ‘When the robots do all the hard, tedious, time-consuming digital marketing work, the strategist becomes king.’ Wie zich op tijd in AI verdiept kan zijn werk makkelijker, sneller en leuker maken.