De strijd tegen het algoritme

Inhakerworkshop

Opeens merk je dat je post vijftig procent minder mensen bereikt. Terwijl die rubriek het vorige maand nog zo goed deed. Hoe dan?

Dit komt heel waarschijnlijk door de algoritmes van het platform dat je gebruikt. Lees hier hoe dat zit en wat je eraan kunt doen. 

De monsters genaamd Algoritmes
Als wij praten over algoritmes, hebben we het over die die het organisch bereik op social media in de weg zitten. Onze vrienden van Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn passen ze vrijwel continu aan. En nog zo onverwachts mogelijk ook. Ze doen dit onder andere om hun nieuwe features te promoten. Zo willen een aantal platformen nu bijvoorbeeld dat mensen veel video’s gebruiken, dus het algoritme zorgt ervoor dat video’s een hoger bereik hebben dan foto’s. Ook is het inmiddels algemeen bekend dat Facebook de wens heeft om het platform weer terug te brengen naar zijn oorspronkelijke doel: mensen verbinden. Daarom zorgt het huidige algoritme ervoor dat posts van bedrijven minder bereik krijgen. Zie daar maar eens tegenop te boksen met je bedrijfspagina. 

Het organische bereik wil je natuurlijk gewoon zo hoog mogelijk hebben. Makkelijker gezegd dan gedaan. De uitdaging is dus, zoals hierboven uitgelegd, vooral om te scoren onlangs de lastige algoritmes. ‘Relevantie creëren in een landschap van overvolle tijdlijnen en algoritmes als poortwachter’ zoals Thijs Waardenburg en Komala Mazerant, in ‘Inhaken met sociale media’ het uitleggen.

Inhaken als oplossing
Inhaken is daarbij een bewezen strategie. Een inhaker is een bericht dat ingaat op een voorspelbare of onvoorspelbare gebeurtenis. Inhakers zijn tot wel 3,6 keer zo effectief als gewone content. Ze zijn zo effectief omdat ze relevant zijn en met relevante content laat je het algoritme in je voordeel werken. Wat maakt het dan relevant? De post sluit (als je het goed doet) aan op een gebeurtenis die sowieso al aansluit bij je doelgroep. Als een merk en een gebeurtenis, die iemand allebei al interessant vond, samenkomen… Je raadt het al. Dat is leuk om te zien. Oké, een paar keer per jaar een inhaker maken dan maar? Nee. Zo simpel is het niet. Eén keer inhaken werkt niet. Consistentie is namelijk iets waar het algoritme met niemand over onderhandelt. Zo liken mensen je inhaker, en komt de volgende inhaker weer bij die mensen terecht. Bovendien is  het bewezen dat inhakers meer mensen buiten je eigen fanbase bereiken.

Soorten inhakers
Zoals de definitie al verklapt zijn er verschillende soorten inhakers. Ook kunnen ze verschillende doelen hebben. Wil jij nieuwe klanten bereiken, loyaliteit verhogen of je merkimago verbeteren? Afhankelijk van het doel en je doelgroep kies je het platform. En tenslotte is natuurlijk timing key. De aandacht rond ‘de gebeurtenis’ loopt op, piekt en daalt dan weer. Je wilt dus niet te vroeg en zeker niet te laat inhaken. Probeer de piek te vinden en haak precies in op dat moment. 

Het algoritme helemaal begrijpen gaat niet lukken. Je kunt er wel zo slim mogelijk mee omgaan en proberen je zichtbaarheid te vergroten. Grote kans dat dat lukt als je let op de interesses van je doelgroep, consistentie, populariteit van je berichten en van jezelf, het type content en de actualiteit. Een combi van al deze factoren maakt inhaken dé manier om aandacht te krijgen. 

Workshop nodig?
Maar wat is dan die perfecte timing? En hoe ligt het lijntje tussen grappig en ongevoelig? Wat is relevant en wat is te vergezocht? Wij helpen je graag verder. Tijdens de rauwe inhakerworkshop krijg je in een halve dag niet alleen theoretische kennis mee, maar ga je ook daadwerkelijk aan de slag om de meest toffe inhakers te bedenken. Kom in een creatieve omgeving met een team vol specialisten brainstormen over jouw socialmediakanalen en inhakers daarvoor. Veel van onze klanten gingen je al voor en kwamen met inhakers die inmiddels up-and-running zijn. Hier wat voorbeelden:

Werken voor Nederland promoot het werken bij de Rijksoverheid. Klinkt als kantoorwerk, niet waar? Daarom haakten zij in op Wereld Scrabbledag met ambtelijke kantoortaal, want met beleidsintensiveringen en dereguleringesvraagstuk krijg je zeker alle punten.

Eén april is daarnaast ook een mooi, maar veel voorkomend inhaakmoment. Frietproducent Lamb Weston Meijer bedacht daarom de Frietandel. Was toch leuk geweest als deze er ook daadwerkelijk was gekomen! 

Ben jij na het lezen van deze blog ook enthousiast om met inhakers aan de slag te gaan? Geef even een belletje en we plannen een workshop in.