Het echte verhaal vind je op straat

Waar we eerst achter ons bureau bleven zitten, vertrouwend op het wonder van technologie, gaan we nu weer vaker ouwerwets zelf op pad. Op reportage, naar de mensen toe. Want de echte verhalen vind je op straat. Socialmediajournalistiek als groeiend verlengstuk van onze dienstverlening.  

Zoals Maarten zeven jaar geleden begon, toen RauwCC nog een eenmanszaak was, gaan we als inmiddels tienkoppig communicatiebureau de laatste tijd steeds vaker zelf op pad. Met pen en papier, foto- of videocamera. Op reportage, naar de mensen toe. Het momentum vraagt meer dan ooit om relevante, authentieke content en het lijkt erop dat er budgettair ook meer ruimte is om daar écht tijd in te steken.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier over contentcreatie náást de productie van bijvoorbeeld motion graphics, infographics en corporate identities. Het is een onderdeel van het totaalpakket aan mogelijkheden dat we vooral gericht op social media inzetten.

Zelf ook schuldig
We zagen de laatste jaren een opmars van apps, bots, platforms en hardware. Tools die gebruikers in staat stelden eenvoudig, snel en relatief goedkoop content te creëren. Smartphones met steeds betere camera’s aan boord waarmee je via Instagram en zijn filters behoorlijke foto’s weet te maken. Robots die geautomatiseerd tweets plaatsen of gewenste Instagram-accounts volgt. Het resultaat? Content die vaak niet echt origineel en van dubieuze kwaliteit is. Socialmediaberichten die nauwelijks spontaan of geloofwaardig zijn. Omdat het “social” was maakten we ons er zelf ook schuldig aan. Het pastte in het tijdsbeeld en binnen de mogelijkheden van de opdrachtgever.

Eigen content is king
Kortom, we bleven te vaak achter ons bureau zitten, vertrouwend op het wonder van technologie met zijn bots, business managers en socialmediamonitoring-, analyse- en webcaretools. Die tijd is niet helemaal voorbij, we gaan er alleen veel selectiever mee om. Doen het alleen als het echt relevant en effectief is, of budgettechnisch niet anders kan. Maar bij voorkeur: schiet je eigen foto's of video's, schrijf je eigen teksten (zie Eric's ‘Maak je eigen shit’). Eigen content is king. En publiceer die op het moment dat de doelgroep actief is.

Geestige oneliner
De beste en meest effectieve content zit namelijk dicht op de doelgroep, is oorspronkelijk en uniek. Door contact te maken met je doelgroep - de doelgroep van de opdrachtgever - of de opdrachtgever zelf, haal je het beste materiaal naar boven. Of het nou tekst, fotografie of video is. En ja, we fotograferen en filmen nog steeds zoveel mogelijk zelf, maar zorgen hierbij wel voor te beschikken over de best mogelijke foto- en videocamera’s, geluidsopname-apparatuur en nabewerkingsprogramma’s, bediend door de meest ervaren medewerkers. Voor wat schrijven betreft, als er tijd is voor een één-op-ééngesprek, haal je er altijd meer uit wanneer het rechtstreeks uit de mond van de persoon in kwestie komt. Dan pik je wél die ene coole quote of geestige oneliner eruit.

Balanceren tussen kunnen en willen
Vóór alles is contentcreatie bij ons een teamaangelegenheid waarbij iedereen op onderdelen doet waar ie het beste in is: fotografie, copy, animatie, video, design, conceptbewaking, overzicht, controle, planning, klantcontact. Tegelijkertijd hebben we intensief contact onderling om het beste resultaat te krijgen, intern en extern.  

We kunnen veel, en zijn altijd bezig ons te verbeteren - op welk gebied dan ook. We realiseren ons wel degelijk waar de beperkingen liggen en laten dan ook niet na de besten in hun vakgebied in te schakelen als concept en format daarom vragen, en het budget dat toelaat.
Ons team is misschien niet heel groot, maar wel goed op elkaar afgestemd en ingespeeld. Ik ben er van overtuigd dat wij met eigen mensen en middelen al het verschil maken voor onze opdrachtgevers.