Hoogtepunten kwartaal 1 #KennisMetDennis

Kennis met Dennis is dé social update die je elke week op de hoogte brengt van de belangrijkste social feitjes, zodat je weer helemaal up-to-date bent.

Wat zijn de grootste veranderingen op het gebied van social media uit het afgelopen kwartaal? Die lees je allemaal in één overzicht in dit blog.

Instagram stopt liketeller (aflevering #42)
Ben jij een likekanon op Instagram en blijven jouw hartjes maar binnenkomen? Dat is leuk voor jou, maar binnenkort heb je hier mogelijk niet veel meer aan.

Instagram heeft de functie nog niet openbaar gemaakt, maar is aan het testen om likes niet meer onder je post weer te geven. Je volgers zien dan bijvoorbeeld: ‘Piet en anderen vinden dit leuk’, maar zien geen aantallen meer staan. Jijzelf ziet dit nog wel, zodra je op ‘anderen’ klikt. Instagram wil dat volgers zich focussen op wat je deelt en niet op hoeveel likes je krijgt.

Shoppen binnen app Instagram (aflevering #38)
De nieuwe checkoutfunctie op Instagram is eindelijk beschikbaar: shoppen zonder de app te verlaten. Alhoewel... Zo’n twintig topmerken mogen het als eerste testen. In de app kan straks alles geregeld worden, waardoor minder mensen de app verlaten. Daarnaast brengt het ook nog flink wat geld in het laatje. Aanbieders moeten namelijk per bestelling een ‘selling fee’ aan Instagram betalen. Instagram geeft aan dat zij dit niet voor de winst doen, maar de bedragen gebruiken om de app verder te ontwikkelen.

Snapchat lanceert gameplatform (aflevering #40)
We wisten dat het eraan zat te komen. Snapchat lanceert een multiplayer gameplatform in de app. Je kunt gamen terwijl je chat met je vrienden. Voor de games zullen vaak advertenties van zes seconden te zien zijn. Dit levert gebruikers extra punten op. Qua games kun je denken aan bitmoji games, puzzelspellen, maar ook schietspelletjes. Grote kans dat een update als deze veel jongeren op het platform kan houden. Mits de games leuk genoeg zijn natuurlijk! Het nieuwe platform heet SnapGames.

Youtube presenteert Youtube Kids (aflevering #32)
YouTube’s algoritme ligt vaak onder vuur omdat ongeschikte video’s naar voren kwamen bij veel te jonge kinderen. Daarom is er nu ook in Nederland een kindvriendelijke versie van het platform: YouTube Kids. Als ouder kun je kiezen welke video’s en kanalen je kind mag bekijken én je kunt er zelfs voor kiezen om de zoekfunctie uit te schakelen. Heel fijn natuurlijk, maar inmiddels ligt ook dit platform onder vuur omdat er toch video’s voorgesteld werden die niet voor kinderen bestemd zijn.

Dit waren de vier grootste updates op het gebied van social media, maar er is nog meer. Hieronder nog een aantal punten die social media zoals wij het kennen net even anders hebben gemaakt.
 

  • Vanaf nu kun je real-time bieden op je eigen advertentie.
    Je kunt op het moment zelf bepalen of je het budget van een actieve advertentie wilt verhogen.  De optie wordt Google Open Bidding Program genoemd.

  • Om met andere videoplatformen te concurreren, rolde Instagram IGTV uit. Vanaf nu kun je een preview van die video’s ook direct op je tijdlijn plaatsen. Zo genereer je nóg meer views.

  • Facebook komt met Facebook Showcase. Simpel gezegd is dit een advertentiemodule die bedoeld is voor bedrijven met serieuze stacks! Wil je meer weten? Check de uitleg hier.

  • Het is nut ook mogelijk om in Youtube-stories gezichtsfilters te gebruiken. Helaas kunnen (tot nu toe) alleen Youtubers met een grote achterban hier gebruik van maken.

  • Je agenda koppelen aan je LinkedIn, dat kan nu. Wanneer je een afspraak wil maken met een LinkedIn-connectie, kun je snel en gemakkelijk kijken wanneer je een gaatje vrij hebt.

  • Vanaf nu kun je makkelijk achterhalen waarom juist jij bepaalde berichten te zien krijgt op Facebook. Dit doe je door rechtsboven door op ‘waarom krijg ik dit te zien?’ te klikken.

  • De richtlijnen voor het delen van berichten worden strenger vanaf 2020. Artikel 17 is namelijk goedgekeurd. Deze wet helpt de rechtmatige eigenaren bij het voorkomen van het illegaal delen van hun materiaal. Lees hier het blog met uitgebreide uitleg.

  • Naast Facebook kun je nu ook op LinkedIn meerdere reacties plaatsen, naast alleen ‘interessant’. Deze verandering komt na feedback vanuit hun community. Fijn om te weten dat grote platformen naar ons luisteren.

Je kunt natuurlijk ook gewoon elke week even de aflevering kijken!
Bekijk het hier.