Hoogtepunten kwartaal 2 #KennisMetDennis

Kennis met Dennis is dé social update die je elke week op de hoogte brengt van de belangrijkste social feitjes, zodat je weer helemaal up-to-date bent. Een paar afleveringen gemist, klaar met het gezicht van Dennis of gewoon behoefte aan een overzicht? Lees snel verder.

Eigen cryptocurrency Facebook (aflevering #49)
‘Ik ga even cryptocurrencies pinnen bij de Facebook-pinautomaat.’ Dit klinkt heel raar maar het kan zomaar eens waarheid gaan worden. Facebook start namelijk met hun eigen cryptocurrency, genaamd Libra, en wil daar in de toekomst zelfs een soort fysieke pinautomaten voor gebruiken. De grootste uitdaging zal het winnen van vertrouwen zijn, hoewel Facebook in principe wel de middelen heeft om een ‘veilig’ en betrouwbaar product te maken. Het eerste product zal een digitale portemonnee zijn in Messenger, Whatsapp en als losse app. Het doel is om uiteindelijk alles, van zakelijke rekeningen tot kopjes koffie, te kunnen betalen. Helemaal veilig. Gegevens zouden niet naar Facebook of derden gaan zonder toestemming. Maar wat zijn dan wel de voorwaarden voor gebruik? De Amerikaanse politiek probeert het nu al af te remmen, dus dat kan nog wat spanning opleveren.

Instagram pakt pesten aan met nieuwe functies (aflevering #54)
Je kent het gezegde ‘think before you speak’, maar hoe zit het precies met ‘think before you type’? Instagram komt nu met twee nieuwe functies om pesten op het platform aan te pakken. Wanneer gebruikers op het punt staan om een onaardige reactie te plaatsen, grijpt Instagram in. Instagram ziet met AI of het taalgebruik onaardig is en vraagt je eerst of je zeker weet dat je het wilt posten. Er begint een tijdbalk te lopen om die degene nog even de tijd geeft om na te denken of hij/zij de onaardige comment wel echt wil plaatsen. 

Facebook’s algoritme verandert wederom (aflevering #46)
Facebook paste het algoritme aan zodat jouw tijdlijn nog beter aansluit op je interesses. Het algoritme verandert al continu, maar Facebook heeft voor deze aanpassing de input van de gebruiker gevraagd door onder andere enquêtes af te nemen. De verandering moet clickbait tegengaan en ervoor zorgen dat gebruikers een beter gevoel overhouden aan de posts die ze te zien krijgen. 
Er zijn twee grote veranderingen. De eerste is dat je meer content van goede vrienden te zien krijgt. De tweede aanpassing is voornamelijk gericht op de inzichten uit de enquêtes en zorgt ervoor dat je posts te zien krijgt die echt dicht bij je interesses liggen. Zo krijg je dus ook links te zien waar je niet alleen op klikt, maar ook echt blij van wordt.

Dit waren de drie grootste updates op het gebied van social media, maar er is nog meer. Hieronder nog een aantal punten die social media, zoals wij het kennen, net even anders hebben gemaakt:
 

  • Instagram zet nog maar twee (in plaats van drie) knoppen boven je feed. Voorheen kon je een gridweergave kiezen, een weergave waarbij je door je posts kon scrollen en een weergave met posts waar je in getagd bent. De eerste twee zijn nu samengevoegd. Als je een post aanklikt kun je verder scrollen door al je posts.

  • Een bijzondere actie van Spotify. Zij laten al een tijdje een aantal artiesten en platenmaatschappijen in Amerika en Nederland hun nieuwe storiesfunctie testen: Storyline.

  • Je bent waarschijnlijk nog maar net bekomen van het nieuws dat Instagram het aantal likes op je posts verbergt, maar hier komt de volgende klap: Instagram gaat ook de volgersaantallen verbergen!

  • De oprichter van TikTok komt met een nieuwe chatapp: Flipchat. Helaas alleen nog maar in China beschikbaar.

  • Aangezien nog niet alles van Snapchat gekopieerd is, gaat Facebook hier nog even mee door. Zij komen namelijk met hun eigen versie van Bitmoji.

  • Vanaf deze zomer kun je eerst make-up proberen voordat je het koopt. Niks nieuws zou je denken, alleen deze make-up test je op YouTube via Augmented Reality.

  • Je krijgt als bezoeker van een bedrijfspagina op LinkedIn een aantal tabs te zien, waarop je de content van die pagina kan filteren.

Je kunt natuurlijk ook gewoon elke week even de aflevering kijken!
Bekijk het hier.