Laat je pixel zien!

En haal meer inzichten uit data bij advertenties op Facebook 

Adverteren via social media is een succesvolle manier om een groot deel van je doelgroep te bereiken. Tijdens het analyseren van zo’n advertentie kijk je naar het aantal clicks. Maar wat houden die clicks in? Hoeveel geld heeft het je opgeleverd? De Facebookpixel helpt je de resultaten van advertenties beter te begrijpen.

Een Facebookpixel (ook wel conversiepixel genoemd) is een stukje code dat je overal kunt plaatsen op jouw website, uniek voor elk advertentieaccount. Hiermee kan je volgen welke pagina’s bezoekers van jouw website bekijken. Op deze manier meet je op een effectievere manier Facebook-advertentiecampagnes. De pixel is geen nieuw fenomeen, maar niet iedereen is zich bewust van de functionaliteit ervan.

Hoe werkt ‘ie? 
De pixel is onzichtbaar op jouw website. Met slechts één pixel meet je drie verschillende gebeurtenissen: conversies, optimalisatie en retargeting. Conversies traceren houdt in dat je meet welke groep mensen een actie ondernam op je website. De Facebookpixel zorgt ervoor dat jouw advertentie alleen wordt getoond aan mensen voor wie de campagne relevant is (optimalisatie). De kans is dan groter dat zij tot conversie overgaan. En tot slot, de pixel houdt bij wie jouw website bezocht. Je kunt dan de volgende campagne opnieuw inrichten en retargetten op die specifieke doelgroep. 

Doet ‘ie ‘t wel? 
Als je toegang hebt tot het CMS van jouw website, kan je de unieke pixelcode daar op plaatsen. Of je kan er voor kiezen om de code door te mailen naar jouw webdeveloper. Wil je weten of ‘ie ‘t wel doet? Ik adviseer dan de Pixel Helper add-on. Ik gebruik hem zelf op Google Chrome. Hiermee zie je makkelijk of ‘ie werkt en welk soort pixels actief zijn op de verschillende pagina’s. In Facebook Business Manager houd je onder het kopje ‘Pixels’ bij welke pixels voor welk account actief zijn. 

Eigen ervaring
Ik had voor een klant een advertentiecampagne in Facebook ingericht maar ik zag dat de CPC (cost per click) niet overeenkwam met het aantal pixel fires (bezoekers naar de website). Ik snapte niet waarom de pixel fires andere data lieten zien. Daarom besloot ik het zelf uit te zoeken. Zelfstudie is een belangrijk onderdeel in dit proces. Als advertentiespecialist is het essentieel om continu op de hoogte te blijven over aanpassingen in Facebook- en Instagramadvertenties. De regels kunnen elke dag veranderen.

Wat heb ik eraan?
In de Ads Manager houd je bij hoeveel de kosten per click zijn, maar je wilt eigenlijk weten hoeveel de conversie kost. Met behulp van de pixel krijg je automatisch een overzicht van de kosten per conversie. 

Voorbeeld
Stel dat je je eigen tassen maakt en online verkoopt voor €20 per stuk. Je richt een advertentiecampagne in op Facebook voor €2 per klik en krijgt uiteindelijk 300 clicks. Dan heb je dus €600 euro betaald voor de campagne. 
Als je vervolgens een pixel inzet blijkt misschien dat je slechts tien tassen hebt verkocht. Dan heb je maar €200 verdient. En maak je geen winst, slechter nog - je loopt een hoop geld mis en moet je advertenties aanpassen. Om een hoop gedoe te voorkomen is het daarom slimmer om vanaf het begin al een pixel te gebruiken. Hiermee meet je de advertenties continu en optimaliseert je ze voor de beste resultaten. 

Dit is slechts een korte toelichting op de werking van de Facebookpixel. Het inrichten ervan kost tijd, maar het levert zoveel meer op. Door het benutten van data weet je pas echt wat je wilt weten. Zet daarom meerdere middelen in, niet alleen Facebook Ads Manager. De ideale situatie is om data te analyseren afkomstig van Ads Manager, Facebook Pixel Manager én Google Analytics. Dus voordat een advertentiecampagne van start gaat, altijd eerst je pixel laten zien!