No Man Is An Island

Vijf tips om je collega's mee te krijgen op social

Social media is iets dat het hele bedrijf aangaat. Krijg dat maar eens tussen de oren van je collega’s. We horen het nog weinig, bedrijven met een heus socialmediateam. In de meeste gevallen doen medewerkers het er gewoon ‘even bij’ óf is er juist één persoon van de communicatieafdeling bekroond tot socialmediamanager, editor, contentmanager of communitymanager - you name it.

Door: Emily Koning, contentmanager

Feit is: in je eentje kun je niet fungeren als de oren en ogen van het hele bedrijf. Terwijl jij als veredeld webcaremedewerker brandjes blust op Twitter, is je collega bij de lancering van dat toffe project waar jullie het hele jaar zo hard naartoe hebben gewerkt. Maar hoe krijg je je collega’s zo ver om mee te denken over jullie uitingen op social media en het liefst om ze een actieve rol daarin te laten spelen? We geven je vijf essentiële tips.

1. Maak ze medeplichtig
Zit jouw bloed, zweet en tranen in een gelikte socialmediastrategie, inclusief een contentstrategie vol waanzinnige ideeën? Dan is het zonde die niet te delen. Door je collega’s bij dit plan te betrekken maak je ze medeplichtig aan de uitvoer ervan. Vraag ze om de contentstrategie te lezen en benadruk dat hun input gewenst is. Het imago van het bedrijf is tenslotte iets wat iedereen aangaat. Hoe enthousiaster iedereen is over de content, hoe groter de kans dat zij het delen op hun eigen socialmediakanalen.

2. Deel spiekbriefjes uit
Ga er niet van uit dat iedereen op de hoogte is van jullie aanwezigheid op de socials. Wanneer wij de socialmedia-activatie van klanten voor onze rekening nemen maken we vaak een spiekbrief (cheatsheet) waarin we de contentmanager voorstellen en kort de spelregels uitleggen. Zorg dat iedereen weet hoe je gezicht eruit ziet en waar je bed slaapt. Dat is misschien wat overdreven, maar zorg dat je collega’s weten hoe ze je kunnen bereiken. Succes op social media is vaak een kwestie van timing, je wilt dus snel op hoogte worden gebracht van belangrijk nieuws. Zorg dat je collega’s - wanneer ze werkgerelateerde berichten posten op hun eigen kanalen - de goede hashtags en handles gebruiken. Zo bewaak je de consistentie!

3. Tag je gek
Wanneer relevant, tag je collega’s! Het is altijd leuk om gezichten te zien bij een bedrijf, dat maakt de content persoonlijk. Het leukste is dan wel dat de collega in kwestie zelf ook een melding krijgt dat er over hem gepost is. Wedden dat hij of zij het deelt met zijn persoonlijke netwerk?

4. Sharing is caring
Walgelijke term, maar wel heel waar. Voelen je collega’s zich betrokken bij het bedrijf, dan vinden zij het vast niet erg om zo nu en dan een werkgerelateerde post te delen met hun eigen sociale netwerk. Maak het hen wel zo makkelijk mogelijk!  Wij gebruiken er een bijzonder handige tool voor, waarmee je jouw collega’s als ambassadeurs inzet. Hiermee maak je een kant-en-klare post die met één druk op de knop door jouw collega’s gedeeld wordt. Via een e-mail kiezen ze heel eenvoudig voor het gewenste socialmediakanaal. Tot slot kunnen ze er zelf een persoonlijke noot aan toevoegen. Nieuwsgierig? 010-RauwCC.

5. Kennis (delen) is macht
Geef je collega’s inzicht in de resultaten van jullie socialmedia-activatie. Om de betrokkenheid van je collega’s vast te houden geef je ze af en toe een update van wat jullie op social media eigenlijk voor elkaar krijgen. Zo krijgen zij ook mee dat een goede socialmedia-activatie echt impact heeft en motiveer je hen om samen met jou online successen te boeken!

Deze en meer tips als geheugensteuntje aan je prikbord?