Social Today, de stand van zaken vandaag

‘Het blijft een proces van uitproberen, bijsturen en weer opnieuw proberen’

Gerustgesteld en geïnspireerd verlieten Sanne en ik op dinsdag 14 februari Social Today, het socialcontentevent van Frankwatching. Waren we overdonderd door nieuwe ontwikkelingen, dan ging er iets niet goed. Gelukkig was dat niet het geval, maar konden we wel met een bak vol inspiratie naar huis.

En omdat er niks lekkerder is dan lijstjes, mijn topvijf van aantekeningen van deze dag:

Magie maakt alles mooier
Een persoon die doordrongen is van passie vind ik bij voorbaat al smullen, nog meer als hij dat ook nog eens op een publiek kan overbrengen. Oprichter van &samhoud media, Jip Samhoud, nam ons mee in zijn fascinatie voor virtual reality; de ontwikkelingen die er op dat gebied al zijn en nog gaan komen. Een vraag die hij zichzelf constant stelt bij het creëren van content voor VR is: ‘Wat kun je met de magie van het medium tot stand brengen?’
VR heeft op zich al iets magisch, omdat het onze beleving een nieuwe dimensie geeft. Dit riep bij mij de vraag op: wat is de magie van social media zoals Facebook, Instagram of Snapchat en wat kun je daarmee tot stand brengen? Iets om over na te denken.

Kijk verder dan Facebook lang is
Jaap van Zessen, socialmedia-analist bij AD Nieuwsmedia, neemt ons mee in de socialmediastrategie voor het van oorsprong traditionele medium Algemeen Dagblad. Op Facebook zijn zij met het overkoepelende account te vinden als AD.nl en er bestaan nog ruim 100 regionale subpagina’s.
Tijdens zijn praatje over hoe social analytics het nieuws bepalen, staat hij stil bij het feit dat veel succesvolle posts iets vertellen over wat er eerder op een ander medium gebeurde. Zoals bijvoorbeeld thema’s die zijn besproken in talkshows, nieuws over televisieprogramma’s of de cover van een modemagazine. Een mooi voorbeeld dat het ene medium het ander niet uitsluit en zelfs voor inbreng zorgt voor je online content.

Context, context, context
Met zijn megasuccesvolle Instagramaccount @bartsfishtales bewijst Bart van Olphen, oprichter van Fishtales, de meerwaarde van context voor je product op social media. In 15-secondenvideo’s geeft hij recepten, tips en tricks voor het creëren van duurzame vismaaltijden. Op YouTube en Instagram host hij de kortste kookshow ter wereld. De video’s zijn een regelrechte hit, honderdduizenden mensen wereldwijd bekijken ze. Met deze video’s biedt hij context voor zijn product: duurzaam gevangen vis van Fishtales. Product placement komt minimaal aan bod en toch bereikt hij zijn publiek met zijn boodschap en zijn product. Het kost vaak bloed, zweet en tranen om een klant te overtuigen van een contentstrategie met minimaal product placement. Een feest voor ons om nu een indrukwekkend voorbeeld op de plank te hebben! ????

Intrinsieke motivatie
ING is hét voorbeeld als het gaat om interne ambassadeurs activeren. Ze hebben een programma opgezet om hun streven naar een Conversation Company in praktijk te brengen. In dit programma kijken zij hoe ze werknemers zo goed mogelijk kunnen faciliteren om de boodschap van ING uit te dragen. Hiervoor maken zij gebruik van de tool Social Seeder en werken ze met ‘Social Stars’. Dit zijn interne ambassadeurs die bereid zijn via social media content van ING te delen, waarvoor ze zich vrijwillig opgeven of worden aangedragen door een collega. 
Als partner van Social Seeder was het interessant om te horen hoe een bedrijf als ING de tool inzet. Een belangrijk aspect is de intrinsieke motivatie. Daarom kan iedere werknemer zich via de Social Seeder-tool aanmelden voor het soort berichten dat hij/zij bereid is te delen (bijvoorbeeld innovatie, sponsoring, branche-informatie) en doen ze onder de werknemers onderzoek naar wat zij wíllen delen. Net als ING denk ik dat succes behaald wordt door daar meer aandacht aan te besteden. 

Accepteren dat we er nog niet zijn
Wat mij opviel was de terugkerende quote: “We hebben het eindpunt nog niet bereikt.” Alhoewel dat kan slaan op het bedrijf, de technologische ontwikkelingen of op allebei, het biedt perspectief en is een wake-up call voor alle communicatie-afdelingen: het blijft een proces van uitproberen, bijsturen en weer opnieuw proberen. Dit is pas het begin!