Van onbegrepen stukken naar focus en structuur

Strateeg Manon switchte halverwege dit jaar van ‘klantzijde’ naar  ‘bureauzijde’. Van bouw naar rauw. Nogal een overgang. Hoe gaat het nu? Ze zette haar ervaringen van de eerste maanden op papier. 

Na zeven jaar was ik ineens niet meer de opdrachtgever maar de opdrachtnemer. Dat was even wennen. Op z’n zachtst gezegd. Niet dat ik spijt heb, ik heb alleen nieuwe inzichten...

Een vak apart
Wat mij het meeste opvalt is het contrast in de scope van werkzaamheden. De scope van iemand op de marketingcommunicatie-afdeling van een (middel-)groot bedrijf is ontzettend breed. Van het onderhouden en up-to-date houden van een website, posts bedenken voor social, beurzen organiseren, persberichten schrijven, fotografie regelen tot letterlijk de interne nieuwsbrieven of personeelsbladen maken en zelfs interne e-mail van de directie redigeren. En ga zo maar door.
Dit komt ook omdat de rest van de organisatie de marketingcommunicatie-afdeling vaak ziet als afdeling van onbegrepen stukken. Want heeft directie of HR bijvoorbeeld een juridisch probleem, dan leggen ze deze geheel logisch bij de juridische afdeling neer. Hebben ze een marcom-probleem, dan willen ze het eerst zelf oplossen. Waarna de marcom-afdeling vaak to-the-rescue kan komen om last-minute alles nog te fixen. Want marketingcommunicatie is daadwerkelijk een vak apart. 

Iedereen blij
En dat brengt mij bij het volgende: de reden waarom ik het zo fijn vind om nu aan de andere kant te werken. Het biedt mij namelijk de kans om keihard te focussen op een paar hele specifieke aspecten van het vakgebied. En dit dan ook echt heel goed te doen. Waardoor je dus voor klanten écht iets toevoegt, iets waar iedereen heel blij van wordt.
Daarom snap ik ook heel goed dat bedrijven het fijn vinden om met bureaus als RauwCC samen te werken. Specialisme, focus en structuur voor bijvoorbeeld contentcreatie of social media - waar je als opdrachtgever simpelweg de tijd niet voor hebt vanwege 1001 andere werkzaamheden - worden kant-en-klaar en vooral passend bij de organisatie aangeboden. En dat werkt supergoed. 

Nooit de bedoeling zijn
Het eerste wat mij hier opviel is dat je je als opdrachtgever vaak niet beseft hoe hard er gewerkt wordt aan de andere kant. Daar waar jij jouw vraag neer hebt gelegd. Dat was echt een eye-opener. Maar zo had ik er wel meer in de maanden die ik bij RauwCC werk.
Zoals hoeveel focus en structuur wij brengen in de uitvoering waarmee we de vraag van de klant beantwoorden. Dat we af en toe wel een beetje iets geks mogen doen. 
Of het echt out-of-the-box denken: anders durven denken, dat kreeg ik hier al snel mee. Want ‘u vraagt, wij draaien’, dat werkt nooit. En zeker niet voor RauwCC. Niemand kan uitblinken in zijn specialisme, niemand krijgt er energie van en het levert uiteindelijk niet het maximale op. Het enige dat je doet is de opdrachtgever pleasen met een quick win. En dat kan nooit de bedoeling zijn. Want onderaan de streep werk je - of je nou aan de bureaukant of aan de opdrachtgeverskant zit - altijd voor de klant van de klant. 

RauwCC durft anders te zijn en focust zich op waar ze het beste in is: kiezen om gekozen te worden. Dat is het credo dat ik naleef. Niet alleen nu, maar al bij mijn vorige baan, en dat staat ook aan deze kant als een paal boven water.