Vijf redenen waarom contentmanager de tofste functie is bij RauwCC

Eind december was het dan zover. Ik startte bij hét communicatie- en socialmediabureau van Rotterdam, RauwCC. En ook nog eens als contentmanager in het leukste team, team Quick & Dirty. Vol goede moed en met een jaartje bureauervaring wist ik dat dit het ging worden.

Want wat ik zo tof vind bij een bureau is de veelzijdigheid, de te gekke klanten, elke dag wat anders te doen hebben en vooral nooit een dag niks. En laten we nu net een nieuwe contentmanager zoeken voor team Huiswijn! Vandaar de vijf redenen waarom content manager de tofste functie is binnen een creatief bureau.

#1 Veelzijdigheid
Zoals ik al zei, mijn grootste reden om überhaupt bij RauwCC te willen werken is de veelzijdigheid. Het soort klanten verschilt van dag tot dag. Zo werken we voor de gemeente Rotterdam en afvalenergiebedrijf AVR, maar komen we net zo makkelijk over de vloer bij zorginstelling Laurens. Dit brengt ook direct een diversiteit aan opdrachten met zich mee. AVR wil graag de burger/stedeling bekend maken met het bedrijf en potentiële werknemers werven, de Gemeente Rotterdam wil de levendigheid van de stad laten zien. Twee verschillende opdrachtgevers, die twee verschillende aanpakken nodig hebben, en communiceren op meerdere socialmediakanalen.

#2 Spin in het web
Bij RauwCC ben je als contentmanager de spin in het web. Je bedenkt in samenwerking met een strateeg en creative contentvoorstellen, vertaalt dit naar een begrijpelijk verhaal voor de klant en zorgt dat de wens van de klant hier in verwerkt zit. Je houdt de regie bij de contentcreatie, zorgt voor een strakke planning en monitort de resultaten van het werk. Als contentmanager ben je echt van a tot z bij het proces betrokken.

#3 Direct resultaat
Nog zo’n puntje dat voor mij een belangrijke reden is om als contentmanager voor social media te werken. Van alles wat je doet zie je direct resultaat. Toffe foto geplaatst, maar is het bijschrift nietszeggend? Je ziet gelijk wat dat voor effect heeft op elkaar. Dat is ook wel zo lekker als je snel in moet spelen op de actualiteit.

#4 Actualiteit
Dat brengt mij gelijk bij mijn vierde reden. Niemand zit dichter op de actualiteit dan jij. ‘s Morgens begint mijn dag met het monitoren van het werk dat we gisteren online hebben gezet, en check ik ook online gelijk wat bronnen om te zien of er iets is gebeurd dat het delen waard is. Iets gevonden? Voor sommige klanten zet ik dat direct online, voor anderen met gevoeliger content is het handig om de inhoud en het bijschrift nog even te checken bij de klant. Zo blijven je doelgroep en fans op de hoogte van al het nieuws rondom dit vakgebied. Zeker tof om te zien dat we voor een klant als Gemeente Rotterdam, waarvoor we onder andere de Facebookpagina Rotterdam Binnenstad beheren, fans hebben die deze pagina als eerste checken voor nieuws en updates uit onze stad.

#5 Je komt nog eens ergens
Tot slot, niets is zo leuk als lekker onderweg te zijn voor de tofste content. Zo loop ik de ene keer in een labjas op de afdeling bij AVR waar het afval gecontroleerd wordt, en maak ik een andere keer een livevideo bij een festival in Rotterdam. Dit maakt het (opnieuw) veelzijdig maar vooral ook onwijs interessant. Je leert van de ene klant en past het (onbewust) toe op de andere klant. Hoeveel de opdracht of klant ook van elkaar verschilt.

Ben jij na het lezen van dit blog ook enthousiast geworden over het werk van contentmanager? Wij zoeken een creatieveling die houdt van organiseren, regelen, diversiteit, sparren met zowel het team als de klant en uiteraard van communicatie en socialmedia. Ben jij dat? Solliciteer dan nu! Je mag mij ook altijd eerst een mailtje sturen.