What's new on Social Media

Maart 2017

Ook deze maand gebeurde er weer van alles op onze socials. In maart spant Facebook de kroon met maar liefst twee nieuwe functies. Instagram kreeg een nieuwe advertentiemogelijkheid voor bedrijven. Wat? Dat lees je hieronder.

Facebook 360 app voor Samsung Gear VR

Facebook zit tot zijn oren in virtual reality! Zo kunnen we sinds een tijdje 360-gradencontent plaatsen en bekijken.

Veel Facebookgebruikers waren hiervan onder de indruk en dachten dat het niet gekker kon. Maar, het kan wel. Facebook vond een nieuwe manier om 360-gradencontent te laten zien en lanceerde in maart de Facebook 360 app voor de Samsung Gear VR (virtual reality bril).

Met deze app maakt Facebook het mogelijk om 360-graden content uit je tijdlijn te bekijken op de Gear VR. Dé manier om een realistisch beeld te geven van de omgeving waarin jij op dat moment bent.

Wij van Rauw vinden het een mooie stap voor social media. Seeing is believing! Het concept zal over een tijd ongetwijfeld ook op andere platformen te gebruiken zijn.

Facebook lanceert Messenger Day

Facebook is lekker bezig. Naast de 360 app is er ook een nieuwe functie in Messenger: Messenger Day. Hiermee deel je je dag in foto’s en/of video met vrienden en andere contacten. Berichten verdwijnen na 24 uur. Nu hoor ik je denken: Dat heet toch gewoon Snapchat? Toch niet. Facebook heeft namelijk een unieke optie: de like-button! Verder zijn er net zoals bij Snapchat oneindig veel filters, stickers of andere mooie versieringen.

Wat wij ervan vinden? Tja, dit is het derde Snapchat-alternatief en de unieke optie is natuurlijk niet echt héél bijzonder. Eerder kwam het bedrijf al met Instagram Stories en ook Whatsapp heeft sinds kort een functie om je dag in beelden te delen. Afijn, wel leuk zo’n nieuwe functie, maar of een echte hype wordt dat betwijfelen we.

Messenger Day is wereldwijd beschikbaar via Android of iOS.
 

Advertenties voor Instagram Stories

Instagram Stories, je kent het inmiddels wel. Hierbij is het nu mogelijk voor bedrijven om advertenties te plaatsen.

Eerder dit jaar testte het platform de nieuwe functie. Met een aantal grote bedrijven als proefkonijnen. Airbnb, de marktplaats voor vakantieadresjes, was daar één van. Het bedrijf zag volgens Instagram een enorme toename van advertentieherinneringen (mensen die je advertenties herinneren).

Volgens het bedrijf loopt de functie dus als een trein en daar denken wij net zo over! Adverteren op Instagram Stories biedt namelijk vooral een hoop mogelijkheden als het gaat om het bereiken van een jonge doelgroep. Daarbij is het een unieke manier om je verhaal tot leven te brengen.