Foto Facebook Watch

What's New On Social Media

De meest opvallende veranderingen vonden afgelopen maand plaats bij de grote spelers Facebook & Instagram. Gaan de nieuwe features van Facebook onze levens (opnieuw) veranderen? Zou ‘Marketplace’ zomaar  Marktplaats kunnen vervangen? En neemt ‘Watch’ misschien de plek van Netflix en YouTube in?

Bij Instagram zijn de veranderingen iets minder baanbrekend, die hebben meer te maken met het uiterlijk van de app. Meer in lijn met Facebook. Benieuwd? Lees gauw verder.

Facebook Marketplace

Iets minder dan een jaar geleden lanceerde Facebook in de USA, UK, Nieuw Zeeland en Australië ‘Marketplace’. Een onderdeel dat goed te vergelijken is met ons Nederlandse Marktplaats, of het internationale Ebay.

In Marketplace voegen gebruikers afbeeldingen toe van producten die ze kwijt willen, terwijl anderen deze producten kunnen kopen. Op basis van radius kun je kijken wat er bij jou allemaal in de buurt te koop is en contact leggen. Ik hoor je denken, dat is net zoals op bestaande platforms. Klopt. Maar dan allemaal geïntegreerd in je favoriete social-app.

Afgelopen maand is dit onderdeel uitgerold in Europa, dus vandaar dat jij nu ook in je menubalk ‘Marketplace’ vindt (desktop), of dit icoontje: (mobiel). Happy shopping!

Facebook Watch

Facebook staat vol video en geeft dat nogal voorrang in het algoritme. Maar er is nog geen plek waar alle video gebundeld is. Dáár brengt Facebook nu verandering in.

Facebook Watch heeft bij een aantal Amerikanen haar entree al gemaakt, maar zal langzaamaan kennis maken met de rest van de Facebookende wereld.

Zie het als een soort YouTube of Netflix. Alle video’s, of ‘shows’ zoals Facebook ze noemt, bestaan uit ‘episodes’. Ze zijn te vinden onder het kopje ‘video’s’. Hier voeg je je favoriete shows toe aan je Watchlist, zie je wat je vrienden leuk vinden en over welke shows het meest wordt gepraat of om wordt gelachen. Facebook creëert hier een gepersonaliseerde aanbeveling, zodat je alleen te zien krijgt wat je écht leuk vindt. Wij kunnen niet wachten op deze ontwikkeling!

Uiterlijk Instagram en Facebook

Dat Instagram is overgenomen door Facebook, blijkt ook uit het uiterlijk van de systemen. De manier om te reageren op de posts worden nu bij beiden op dezelfde manier weergegeven. Wanneer je reageert op een reactie, verschijnt deze nu ingesprongen. Op deze manier worden gesprekken beter gaande gehouden en ontstaat er echt een conversatie waarbij mensen op elkaar kunnen reageren. Dat ziet er zó uit.

Wat vind jij van deze ontwikkelingen? Denk je dat Facebook Marketplace onze Marktplaats en Ebay kan vervangen? Wordt Facebook Watch een goede concurrent van Netflix en YouTube? En wat vind je van het nieuwe uiterlijk van Facebook en Instagram? Laat het weten in een reactie op onze Facebookpagina.

 

Geschreven door Mareille Mulder