Zes veelgemaakte fouten op social media

Insiders-tips van socialmediastrateeg Sanne

Kanaaltje aanmaken, inrichten, content verzamelen en posten maar. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn toch, social media? Klopt. Maar als je het goed wilt doen moet je wel iets meer je best doen. En zeker deze zes missers zien te voorkomen. Denk ze om en je hebt zes briljante tips voor volgend jaar!

1. Geen strategie hebben

Lukraak posten op social media, brengt je merk of product nergens. Goede research en een strategie helpen je enorm om met de juiste content het juiste publiek te bereiken. Daar horen bijvoorbeeld ook de juiste tone-of-voice, doelstellingen en een (content)planning bij.

2. Stug vasthouden aan de strategie

Een socialmediastrategie - en vooral de contentstrategie - is niet in steen gebeiteld. Geef je oorspronkelijke plan drie maanden de tijd. Daarna analyseer je op basis van statistieken en feedback van je volgers de boel en pas je je contentstrategie gerust wat aan. Natuurlijk spelen ook nieuwe ontwikkelingen daarin een rol. Houd wel je doelen, doelstellingen en doelgroep in de gaten. Maar ook die mogen eens per half jaar of eens per jaar ter discussie staan.

3. Geen resultaten meten

Je gelooft het misschien niet, maar we komen nog steeds organisaties tegen die resultaten van socialmediacampagnes en -posts niet meten. Terwijl de platforms daar heel toegankelijk inzicht in bieden, ze maken bijvoorbeeld zelfs de staafdiagrammen al voor je! Wekelijks, maandelijks of per kwartaal de resultaten meten; het kan allemaal, maar dóé het in elk geval. 

4. Als het maar op Facebook staat

Van gortdroge informatieve mededelingen (gaap) tot knalgrote logo's in de post - als het maar op Facebook staat. Au. Klassieke fouten. Stel je als organisatie liever wat milder op en kijk goed naar wat jouw doelgroep leuk vindt. Een fijne tool binnen Facebook is 'doelgroepanalyse' waarmee je binnen no-time de interesses van jouw doelgroep kent. Zorg ook dat je de platforms begrijpt; van binnen en van buiten. Er zit een wereld van verschil tussen een goeie tweet, Facebookpost, Instagramupdate en/of -campagne.

5. Te snel met nieuwe features

Bijna dagelijks lanceren de socialmediaplatforms nieuwe features. Zo introduceerde Facebook een nieuw advertentiedoel: chatten via Facebook Messenger. Misschien ga je je er nu direct in verdiepen en wil je er het liefst morgen mee aan de slag. Dat siert je. Maar bedenk goed wat je er mee wilt bereiken, past het bij je doelen en doelstellingen? En praktisch; heb je wel genoeg mankracht om al die reacties op te vangen? Als je organisatie een innovatief imago hoog in het vaandel heeft staan, dan is het zeker aan te raden om de nieuwste features snel uit te proberen. Zo niet, neem dan iets langer de tijd en zorg voor een echt goede uitvoering van het idee.

6. Het eigen beleid vergeten

Het MT meekrijgen kan een hele opgave zijn. Kijk in het opstellen van je plan daarom ook goed naar de organisatiedoelen en/of het beleid van je organisatie. Zitten daar elementen in die richting geven aan jouw socialmediastrategie? Grijp ze bij de kladden; ze zijn de ultieme onderbouwing van je strategie.

Wat vind je van deze zes #fails? Wil je een fail aan het lijstje toevoegen, of wil je meer over een van deze onderwerpen weten? Laat het weten in een reactie!  Herkenbaar en hulp nodig? Bel of mail dan met Sanne.