Dé gastvrijheidsprijs van Rotterdam

Tinnen Annie heet je welkom

De uitdaging

De krenten in de pap zijn het, opdrachten zoals deze. Het begon met deze vraag vanuit de Gemeente Rotterdam: “Hoe kunnen we een socialmediacampagne uitrollen voor de allereerste gastvrijheidsprijs van Rotterdam?” Om te beginnen met veel plezier! En met veel creativiteit, een goede samenwerking en een stevige Rotterdamse saus.

Onze aanpak

Het traject startte met een Rauwe brainstorm, in samenwerking met gemeente Rotterdam. Belangrijkste vragen: hoe zetten we die gastvrijheidsprijs in de markt? Op een manier die alle Rotterdammers aanspreekt? Welke kanalen zetten we in? Is ‘gastvrijheidsprijs’ wel zo’n lekkere term? We waren het er snel over eens: deze prijs moest zoveel mogelijk van de Rotterdammer zijn, om die krachtige trots te activeren. Daarom maakten zowel Rotterdamse ondernemingen als Rotterdammers zelf kans op de prijs. Van de Euromast tot de toiletjuf in BAR dus. En hoe zouden we de gaan prijs noemen? ‘De Rotterdamse Gastvrijheidsprijs?’ Niet erg aantrekkelijk of origineel. En hoe zou de prijs er uit gaan zien?

Na wat onderzoek stuitten we op de ananas: een eeuwenoud symbool voor gastvrijheid. Ontstaan op de Caribische eilanden, waar de ananas het ultieme symbool van gastvrijheid was. De ananas was te vinden bij de ingang van een huis of dorp, om zo de bezoeker welkom te heten. Ook in de gouden eeuw was de ananas een zeer populair symbool. Op antieke lampen, deurmatten en uithangborden uit die tijd vind je de ananas vaak terug. En dan? Een ananas is maar een ananas. Dat maakte het nog geen prijs. Een Gouden Ananas? Te chic. En te veel associaties met Die Andere Stad. Koper dan? Te trendy. Die hype is zo weer over. Gastvrijheid is geen hype. Lood? Er is al een Loden Loekie. En het is erg ongezond, trouwens.

Aluwinijum, almunimium, alu... Ach, laat maar. Te moeilijk.

Samen met gemeente Rotterdam kwamen we op het idee voor tin, hét metaal voor de gewone man en van oudsher een van de belangrijkste exportproducten van de Rotterdamse haven. Betaalbaar, ruig en ongekunsteld. Zo ontstond de Tinnen Ananas, al snel verbasterd tot Tinnen Annie. Dat bood inspiratie voor de ultieme mascotte: een vrolijk, gastvrij ogend karakter genaamd Annie. Een karakter dat breed ingezet kon worden als animatie. Annie is expressief en vormt een helder en trots karakter in de beeldtaal. De kroon van een ananas, ofwel de kroon van de Tinnen Annie, is een verbeelding van de koning(in) van Rotterdamse gastvrijheid.

Het resultaat

Op papier zag het er allemaal fantastisch uit, maar toen was het tijd om de prijs aan de man te brengen. Van 10 tot en met 29 oktober konden ondernemingen en Rotterdammers via de website www.tinnenananas.nl genomineerd worden. In de periode daarna kon er gestemd worden, tot aan de uitreiking op 21 november 2017. Zowel het nomineren als stemmen lieten we helemaal aan de Rotterdammer over. Zo werd het echt een prijs voor en door Rotterdammers. Aan het eind van de stemrondes waren er 67 genomineerde ondernemingen en 32 genomineerde Rotterdammers.

Alle uitingen van de campagne waren korte animatievideo’s van ‘Tinnen Annie’ met de Rotterdamse stem van Jet Sol. Herkenbaar, sympathiek en écht Rotterdams. Tijdens de stemperiode plaatsten we wekelijks een animatie waarin Annie Rotterdammers motiveerde om te stemmen. De promotie liep via de socialmediakanalen van Rotterdam Binnenstad.

Voor en door Rotterdammers

Bij het stemmen zijn de genomineerde beoordeeld op authenticiteit, service en vriendelijkheid, met een waarde tussen de één en vijf ananassen. Van beide categorieën genomineerden werd een top 20 samengesteld, waar een vakjury hun eindoordeel over maakte. Op 21 november zijn de twee winnaars in een feestelijke ceremonie bekend gemaakt. De winnende Rotterdammer kreeg een mooi speldje; om dichtbij het hart te dragen natuurlijk. Voor ondernemingen was de prijs een dikke bokaal, en de prachtige titel “meest gastvrije onderneming van Rotterdam”. De winnende onderneming was koffiezaak with a purpose Heilige Boontjes. De winnende Rotterdammer was tourguide Eveline van Wanrooij.

“Eveline van Wanrooij is met haar humor en gastvrijheid bij uitstek een promotor van de stad. Heilige Boontjes geeft jongeren een kans en een toekomst. Er is een tegoedpot waarmee koffie wordt aangeboden aan mensen die zich dat niet kunnen permitteren. En met authentiek Rotterdams gastvrij, vriendelijk personeel zijn zij glansrijk winnaar van de Tinnen Ananas Award.” - De jury

Dan de cijfers. In totaal is de campagnepagina 100.682 keer bezocht, is de campagne 1.543 keer gedeeld via Facebook en leverde het 532 nieuwe pagina vind-ik-leuks op voor de Facebookpagina Rotterdam Binnenstad. Een mooi resultaat voor een compleet nieuwe prijs. Dat belooft wat voor 2018!

Bij gastvrijheid denk je misschien niet direct aan Rotterdam, maar deze organisaties en Rotterdammers bewijzen het tegendeel. De Gastvrijheidsprijs is een initiatief van Platform Gastvrij Rotterdam; een samenwerkingsverband bestaand uit Cruise Port Rotterdam, Rotterdam The Hague Airport, Rotterdam Partners, Gemeente Rotterdam, Urban Department Store Rotterdam, Club 25, St-job, RET, Horeca Rotterdam, Stichting Evenementen Rotterdam, VNO-NCW regio Rotterdam en Management Partnership International.

1543
keer gedeeld op Facebook
532
nieuwe pagina-vind-ik-leuks
2
fantastische winnaars