Een modieus communicatiepareltje...

...dankzij een tijdloze designwet

UITDAGING

PixelPool speelt al ruim 20 jaar een leidende en innovatieve rol in de fashion-industrie. Hun expertise: digitale 3D-modellen van kleding waarmee modemerken gemakkelijker, sneller, duurzamer en voordeliger werken. Deze expertise hebben ze met al die ervaring gecombineerd en aangevuld met andere 3D-opties en -tools tot een platform waar modemerken gedurende het gehele proces (van merchandising en visual merchandising tot sales) voordeel kunnen halen uit ‘de waarde van 3D’. De vraag aan ons: breng ons nieuwe platform in beeld met een motion graphic. Extra uitdaging: ten tijde van de aftrap was er nog geen naam, laat staan een huisstijl. Maar de klok tikte. Er was amper zes weken de tijd om dit te tackelen.

AANPAK

Wat het niet makkelijker maakte was dat het ontwikkelen van de naam en huisstijl langer duurden dan verwacht - dan is het lastig starten met een motion graphic - en dat de initiële wensen door voortschrijdend inzicht werden bijgesteld. Van een oorspronkelijke ‘middellange 2D-video met alvast wat inzicht in wat het platform te bieden technisch te bieden heeft en de voordelen voor de doelgroep ondersteund door een voice-over’ naar ‘een korte 3D-video met de nadruk op sfeer, emotie en innovatie’. 

Maar hé, daar ging we ons niet door laten tegenhouden natuurlijk. Sterker, in nauwe samenwerking met onze design- en communicatieconcullega’s van Ape to Zebra kwamen naam, huisstijl, 3D-design en copy steeds dichter bij elkaar.

RESULTAAT

Naam: Dtail. Huisstijl: strak. 3D-design: haarscherp. Copy: to-the-point. Door steeds meer weg te laten en tot de essentie te komen van waar Dtail voor staat, brachten we de opdracht terug tot een compacte, in het oog springende 3D-motion graphic. In krap 30 seconden een aaneenschakeling van: niet van echt te onderscheiden 3D-fabrics, subtiel in de vorm van de letters van Dtail, heldere one-liners die je laten voelen waar het om gaat, ondersteund door een spannend stuk muziek dat nog verder de toon zet.
Een eindresultaat waar alle partijen zich in kunnen vinden en ieders individuele expertises de ruimte krijgen om te shinen - dankzij de nodige kill-your-darlings van alle kanten. Terugkijkend: een modieus communicatiepareltje dankzij de tijdloze designwet less is more.      

En nu? Dtail is inmiddels succesvol geïmplementeerd door de grootste sportretailer op aarde en effectief toegepast in een reeks landen en showrooms over de gehele wereld. En… we gaan nóg een motion graphic voor ze maken!