
UITDAGING
Je zult het maar hebben, een medische conditie waardoor je niet naar het buitenland durft. Omdat je bang bent dat je niet kunt uitleggen wat je mankeert wanneer je hulp van een arts nodig hebt. Die tijd is voorbij. Daar hebben een aantal slimme jongens namelijk iets op bedacht. Inderdaad: there’s an app for that. Met resq.life kan een buitenlandse arts in zijn eigen taal iemands medische dossier inzien. Geweldig, toch? Alleen, hoe leg je op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier uit hoe de app werkt, voor wie het is en wat je er exact mee kunt? En hoe brengen we deze app ‘aan de man’?
AANPAK
Een motion graphic, zo bleek na een eerste intake-gesprek, was de ultieme vorm om hier invulling aan te geven. Bijkomende uitdaging was dat tijdens het maken van deze productie de ontwikkeling van de app zelf ook nog in volle gang was. Dat betekende een continu proces van bijschakelen en updaten.
Achter de app zit heel veel techniek en medische kennis, maar daar hoef je de gebruiker niet mee te vermoeien. Wat overblijft is een helder verhaal dat de belangrijkste voordelen benoemt, kort uitlegt hoe het globaal werkt en oproept vooral de app te downloaden. Bij een helder verhaal horen ook heldere beelden. Zonder truukjes of grafi-technische hoogstandjes. Dat is niet nodig is en leidt af van het doel. Een motion graphic moet simpelweg doen doen. En soms is dat superfancy en in dit geval pretty straightforward - in goed Nederlands.
RESULTAAT
Zo ontstond een bondige 2D-motion graphic van krap anderhalve minuut. Lang zat. Uitgevoerd in diverse talen, zowel in de voice-over als ondertiteling. Precies zoals de app in een en veelheid aan talen beschikbaar is.
Om de app te laden in de playstore en app store maakten we ook onboarding-schermen met bijpassende copy. Ten slotte schreven we er een persbericht bij. Een motion graphic krijgt namelijk niet spontaan bereik - daar moet je wel wat voor doen. Met een persbericht in pr.co, waarmee we graag werken, heb je volop mogelijkheden je digitale artikel te verrijken met foto’s, video’s, quotes, logo’s, contactgegevens en niet te vergeten handige share-opties voor social media. Aanrader.