Hoe maak je van je merk een love brand?

Diamond Point

De uitdaging

Alle ingrediënten zijn aanwezig, de potentie is groot en de ambitie hoog. Toch lukt het maar niet om de belofte van je merk in een succesvolle social presence om te zetten. RauwCC to the rescue.

Diamond Point, onderdeel van de Nederlandse diamantair Van Gelder Groep, heeft shop-in-shops in meerdere vestigingen van de Bijenkorf. Toen zij met ons contact zochten was er net een nieuwe huisstijl en een nieuw marketingplan, dat naast de fysieke winkels ook de webshop onder de aandacht wenste te brengen en de naam duidelijker als merk in de markt te zetten. Om de naamsbekendheid te verhogen en top-of-mind te komen. Ultieme doel: van Diamond Point een ‘love brand’ te maken.

Onze aanpak

Social media was een belangrijk onderdeel van dat marketingplan. Die stond nog in de kinderschoenen. En zelfs dat is een understatement. Hoog tijd om de socialmediakanalen een kick-start te geven.

Stap één: een gedegen socialmediastrategie, gevolgd door een overzichtelijke contentkalender gekoppeld aan de marketingkalender van Diamond Point. Stap twee: het vaststellen van KPI’s en een advertentiebudget voor Facebook – zonder kom je tegenwoordig niet ver. Winkelmanagers in de Bijenkorf gaven we een workshop social media en een cheat sheet met handvatten, tips ‘n’ tricks en do’s and don’ts om een goed ambassadeur van hun merk te zijn.

De bestaande kanalen werden geoptimaliseerd en Instagram kwam erbij als extra kanaal. Op basis van de contentpijlers in de strategie ontwierp onze designafdeling templates voor diverse, terugkerende rubrieken. Alles om continuïteit en herkenbaarheid te creëren en een element van storytelling toe te voegen. Onze bekende humuslaag aan content.

Daarbovenop communicatiepieken gekoppeld aan momenten van sale, nieuwe collecties, wedstrijden en events. 

Resultaten

Op alle kanalen, maar vooral op Instagram volgden we actief relevante en potentieel invloedrijke accounts gaan volgen. Denk aan modebloggers en -vloggers, modebladen, fashionista’s, BN’ers en luxemerken.

Met bescheiden advertentiebudget op Facebook in combinatie met goede content, op het juiste tijdtip gepubliceerd, zetten we de socialmediaversnelling in zijn drie. Zo succesvol – uiteindelijk, want uiteraard moet je gaandeweg bijstellen, schaven en schrappen – dat er een grote schare loyale fans ontstond. Want niet-gepromote Facebookposts scoorden simpelweg ook erg goed.

Uiteindelijk valt of staat succes bij de keuze van de best passende kanalen, de tijd die je als bureau hebt om er aan te werken en de budgetten die een opdrachtgever heeft om te adverteren op die kanalen. Stellen sommige kanalen teleur, dan is het soms beter je aandacht niet te verdelen, maar afscheid te nemen en de focus te leggen op je succesnummers. Een advies dat we onze opdrachtgevers altijd meegeven.

12000
volgers op Facebook*
24,65
IPM-score*

Diamond Point op Facebook

*N.B.: Bovenstaande cijfers zijn gemeten op het moment dat wij als bureau het stokje teruggaven. Sinds januari 2016 doet Diamond Point zelf haar socialmedia-activatie.