Hoe zet je minder leuk nieuws om in je voordeel?

Gemeente Rotterdam

De uitdaging

De Maastunnel is een begrip. De eerste verkeerstunnel van Nederland is hard toe aan een opknapbeurt. Dat er vanaf 2017 twee jaar lang steeds één tunnelbuis dicht is, is voor de stad en haar inwoners geen pretje. In opdracht van de Gemeente Rotterdam maakten wij een motion graphic om die boodschap wat zachter te laten landen.

Het verhaal achter de renovatie is best lang, technisch en feitelijk. Dat heeft te maken met wettelijke veiligheidseisen, kosten, infrastructuur, et cetera. De sluiting van het Rijksmonument heeft impact op de directe omgeving: omwonenden, forenzen, bedrijven, maatschappelijke diensten. En dat je twee jaar lang van maar één tunnelbuis gebruik kan maken, alleen in de richting zuid naar noord, is niet echt goed nieuws.

Onze aanpak

Allereerst schreef RauwCC’s copywriter een puntig script. De motion designer boog dit gegeven om naar een heldere, illustratieve beeldtaal in 3D met een 2D look-and-feel. Daaronder een losse maar duidelijke voice-over die de mededeling met licht-Rotterdamse tongval op de kijker loslaat. Zonder dat we het mooier maken dan het is. Nee, precíés zoals het is – en toch geinig.

Ten slotte maakten we er ook nog een social video van. Dezelfde boodschap, maar dan in vijftien seconden. Ideaal om te delen (en promoten!) via Facebook en Instagram. Hoe dan ook, aan ons de eer om er een begrijpelijk, soepel lopend en toch nog best vrolijk verhaal van te maken. En op z’n Rotterdamst. Mooi toch, niet dan?

En nu?

De gemeente Rotterdam gaf aan dat de motion graphic ‘gaat als een speer’. Te zien via social media en op vele schermen in de gemeentekantoren van De Rotterdam. Hij doet zijn werk als het ware voor hen. Mensen zijn al op de hoogte. Het ijs is gebroken. Dat maakt zo’n ingrijpende gebeurtenis toch weer een beetje makkelijker te managen. Kijk zelf maar.

Inmiddels hebben we nog een tweede motion graphic gemaakt - in dezelfde stijl - over het filemanagementsysteem dat aangelegd wordt in en rond de Maastunnel. En nemen we de socialmedia-activatie over het renoveren van de tunnel voor onze rekening.