Hoe zet je social in voor je hackathon?

Kamer van Koophandel

De uitdaging

De KVK organiseerde in 2016 voor het eerst een hackathon. Het doel was om minimaal 200 hackers naar een event te krijgen waar coders en developers gekoppeld werden aan concrete challenges voor het bedrijfsleven. Hun uitdaging: aan de slag te gaan met data van onder andere het CBS, KvK, Google, Royal Flora Holland om tools en producten te bedenken voor Royal Flora Holland, Binnenstad Den Haag, Zilveren Kruis en The Hague Security Delta.

Onze uitdaging was om het event aandacht te geven en te zorgen dat voldoende hackers zich inschreven. 

Onze aanpak

Om de doelgroep te bereiken bedachten en ontwikkelden we een motion graphic in jaren tachtigstijl. Met geluidseffecten en designs uit videogames die in die tijd populair waren, denk aan Tetris en Pac-Man.  

Deze zetten we campagnematig uit in Facebook, gedeeltelijk ondersteund met advertentiebudget. 

Resultaten

De social video bereikte op Facebook meer dan 20 duizend personen, met 260 reacties, opmerkingen en deelacties. Dat leverde 1.076 linkclicks op naar het online inschrijfformulier, hiervan was het merendeel (905) man. Uiteindelijk schreven ruim 200 deelnemers zich in, dat doel was dus gehaald. En het mooie; 33 procent gaf aan via social media van het event te hebben gehoord. 

33%
via social media
20000
personen bereikt
647
linkclicks