Keep it simple (stupid)

Uitdaging

Voor het Nationaal MS Fonds maakten wij een motion graphic. Opdracht vanuit deze goededoelenorganisatie: leg nou voor eens en altijd in voor iedereen begrijpelijke woorden uit wat deze ziekte inhoudt. Daar konden we wel wat mee. Aan de slag.

Aanpak

Eerst moesten we ons verdiepen in de materie. Wat is het voor ziekte? Wat veroorzaakt het? Wat doet het met je? En, is er medicatie tegen? Heel veel vragen waar een antwoord op gezocht moest worden. Met de input van MS Fonds zelf kwamen we al snel een heel eind. Dan de vertaalslag. Van die theoretische informatie, vaak lastige medische terminologie, schreven we een verhaal dat ook voor niet-ingewijden heldere taal is. Zonder te vervallen in Jip-en-Jannekebewoordingen. Want we willen wel dat mensen zich serieus genomen voelen, het blijft tenslotte een serieus te nemen ziekte.

Van taal gingen we vervolgens naar beeld. Want de visuele weergave moest ook helder zijn. Niet te ingewikkeld, maar wel feitelijk kloppend. Een medicus namens het fonds hielp ons bij de laatste puntjes op de i-llustraties. Voor de stem onder het verhaal kozen we een vrouwelijke voice-over: helder, rustig en sympathiek. De muziek is vooral ondersteunend, een vrolijk kabbelend melodietje dat nooit overstemt en de hele video aan elkaar “lijmt”.

Resultaat

Dat was dat. En toen werd het spannend. Want wij waren tevreden, de opdrachtgever vond het mooi, maar hoe sloeg de doelgroep erop aan? Daar maak je het uiteindelijk voor. Laten we zeggen: het overtrof de verwachtingen.
De video, die native gepost werd op Facebook, ging - populair gezegd - als een malle. In totaal 364 reacties in de vorm van likes, hartjes, et cetera. De video werd 2.300 keer gedeeld en ruim 92.000 keer bekeken. En er kwamen opmerkingen onder de post. Een kleine samenvatting:

  • ‘Dankjewel voor het duidelijke filmpje, als mama met MS is het soms moeilijk uit te leggen waarom je soms veel kan en soms zo weinig.’

  • ‘Dit filmpje hadden we moeten gebruiken🤪’

  • ‘Interessant filmpje. [tagt vriendin]. Heb bewondering en respect voor jou!’

  • ‘DIT is nou een voorbeeld van hoe je AWARENESS creëert. Duidelijk, niet te zwaar, maar wél to the point! Dit filmpje mogen ze overal voorbij laten komen. In de bioscoop, op tv....En ga deze delen op mijn tijdlijn!’

Ook op LinkedIn waren de reacties positief:

  • ‘Geweldig duidelijk gemaakt!’ (foto- en videograaf bij Rottergram)

  • ‘Duidelijk filmpje’ (cateringmedewerkster)

  • ‘Mooi duidelijk filmpje’ (Inside sales bij Intertrans Nederland bv)

Kijk, daar doen we het dus voor. Over makkelijk moet je niet te moeilijk doen, vinden wij. Maar iets er makkelijk uit laten zien, is vaak juist zo moeilijk. En daar zijn wij best goed in.

364
Reacties op FB
2300
keer gedeeld
92000
keer bekeken