Leden betrekken? Geef ze de ruimte!

DE UITDAGING

Aedes, de vereniging voor woningcorporaties Nederland, wil haar leden nóg meer betrekken. Ze meer toegang geven tot kennis, onderling contact laten maken met andere leden of branchegenoten en ze de ruimte bieden hun stem te laten horen. De plek waar dit allemaal gaat gebeuren is het het nieuwe platform Communities.nl.

De uitdaging was om dit op een pakkende manier te lanceren tijdens een nieuwjaarstoespraak en direct content te hebben die zich ook uitstekend via digitale weg laat verspreiden. De oplossing: een motion graphic in drie uitvoeringen. Een tekstgeoriënteerde teaservariant, een uitgebreidere versie met voice-over en een compleet aangeklede versie voor tijdens de presentatie.

ONZE AANPAK

Na een intakegesprek met de opdrachtgever, waarbij we zaken als inhoud, stijl, boodschap en tone-of-voice vaststelden, bogen we ons over het concept. Belangrijk aspect was dat Aedes aangaf niet overduidelijk de afzender wenste te zijn. Het idee is namelijk om leden binnen hun eigen community - Communities.nl biedt ruimte aan een veelheid aan communities - de vrijheid te geven zelf een look-and-feel toe te kennen aan hun domein. In onze motion graphic kozen we daarom voor relatief rustig kleurgebruik, corresponderend met de homepage van het platform. Met een bescheiden stilistische link naar Aedes.

De technische aanpak: 2D in een 3D-omgeving, spelend met scherptediepte. Het verhaal: een bondige uitleg over hoe, wat en waarom van Communities.nl. De boodschap werd uiteindelijk: Samen vooruit.
Om de motion graphic te presenteren tijdens de lancering is er een startknop in 3D gedesignd. Met een feestelijke afsluiting in de vorm van slingers, confetti, applaus en andere toetsers en bellen.    

HET RESULTAAT

De teaser is via een nieuwsbrief ingezet als opwarmer voor de nieuwjaarsbijeenkomst. Die was uiteindelijk op 25 januari. Aedes kijkt terug op een succesvol evenement. Voorzitter Marnix Norder sloot zijn presentatie af door met een druk op de knop de motion graphic 'aan te zetten' op een indrukwekkend touchscreen en zo persoonlijk het startsein voor het platform te geven. 
De korte en lange versie van de motion graphic staan inmiddels op YouTube voorzien van de juiste begeleidende tekst en tags. Hiermee zijn ze ook eenvoudig inzetbaar voor op websites en/of social media. 

Het platform vertoont, twee weken later, een stijgende lijn: ruim 520 deelnemers aan communities.nl met 110 berichten en 58 reacties. Ondertussen werkt Aedes met man en macht aan de verdere bekendmaking van het nieuwe platform onder leden en professionals die werkzaam zijn bij partnerorganisaties.

'Intern zijn een aantal social heroes opgestaan, collega’s die vol enthousiasme aan de slag zijn met de communities. Zij nodigen mensen uit voor hun community, plaatsen berichten en starten discussies. Pakken het op zoals we het voor ogen hadden met dit platform.' Kathelijne van den Brekel, communicatieadviseur Aedes.