Levende abri’s en foute kersttruien

Kerstcampagne Laurens

Duizenden ouderen in Rotterdam en omstreken vertrouwen dagelijks op de zorg van ruim 5.000 betrokken zorgprofessionals van Laurens. Het werd niet alleen tijd om die mensen eens in het zonnetje te zetten, maar ook om meteen te zoeken naar nieuwe collega’s! In de zorg zijn namelijk nooit handen te veel.

UITDAGING

Eind 2018 klopte Laurens ouderenzorg bij ons aan: ‘We zoeken een partij die ons kan helpen met arbeidsmarktcommunicatie én bijbehorende campagne. Het liefst deze maand nog.’ 

Vanwege de krapte in de arbeidsmarkt had Laurens te maken met veel concurrentie. Hierdoor werd het steeds lastiger om nieuwe, geschikte werknemers te vinden... Werk aan de winkel!
 

AANPAK

Nadat het communicatieteam van Laurens bij ons een ‘bakkie pleur’ had gedaan, deden wij het voorstel om juist eens niét aan de slag te gaan met arbeidsmarktcommunicatie. In plaats daarvan stelden we een contentstrategie en kerstcampagne voor om Laurens in de volle breedte uit te lichten. Het doel? De huidige medewerkers, bewoners en uiteindelijk ook de arbeidsmarkt nog meer van Laurens laten houden. Vervolgens haalden we in een interactieve sessie met het communicatieteam, collega’s van HR én een aantal verzorgers ‘van de vloer’ input op voor de contentstrategie en campagne. 

We verzamelden een Laurens Kerstkoor, schreven een aangepaste tekst van een bekende kerstkraker en begonnen met een eigen kerstlied. Dit gelegenheidskoor van bewoners zong uit volle borst ‘Laurens zorgt’ op de melodie van Jingle bells, waarin ze de verzorgers van Laurens bedankten. En hier hoorden natuurlijk ‘foute’ customized Laurens-kersttruien bij! 

Daarnaast voerden we een interactieve postercampagne in Rotterdam, waar meerdere 
cliënten van Laurens op stonden. ‘Wij denken ook aan jou deze Kerst’, was de boodschap met QR-code die verwees naar een online video van het Laurens Kerstkoor. De video werd ook met social advertising op hun socialmediakanalen gepromoot. De interactieve postercampagne bestond uit zowel digitale abri’s als ‘levende abri’s’: mensen met een abri op hun rug, die de posters van Laurens flyerden door de stad.

RESULTATEN

Deze out-of-the-boxaanpak bleek al snel een groot succes! De video bereikte op Facebook zo’n 91.040 personen, met 66.935 views en 1.725 comments en shares. Daarnaast hielden we natuurlijk de reacties in de gaten en deze waren zó hartverwarmend. Prachtig om te zien! Ook de bewoners vonden het fantastisch om aan deze campagne mee te werken. 

Het was lastiger te achterhalen hoeveel mensen daadwerkelijk de abri’s hebben gescand, maar de levende abri’s kregen in ieder geval veel positieve en leuke reacties op deze zeer geslaagde eindejaarsactie!

91040
Bereik op Facebook
66935
Views op Facebook
1725
Comments en shares