Merkbouwen van A tot Z: Werkmaker

Aandacht | Advies | Actie

De uitdaging

Een geheel nieuwe aanpak om werkzoekenden te verbinden aan MKB’ers met groeipotentie, dat is de missie van DMperspectief. Een initiatief van Deltametaal met samenwerkende bedrijfsnetwerken, (semi-)overheidsorganisaties, opleidingsinstellingen en goed geschoolde vakmensen.

Sterker, het doel is stevig: een potentieel serieuze concurrent van het UWV worden. Maar dan beter, moderner en concreter. Door het mobiliseren en adviseren van MKB’ers om ruimte voor nieuwe werkplekken te creëren. Het slim (lees: digitaal) verbinden van werkzoekenden en werkgevers. Mooi plan, maar nu? Eerst moeten het bestaansrecht, het gedachtegoed en de doelstelling zo scherp mogelijk worden gesteld. Typisch iets waarvoor opdrachtgevers steeds vaker bij ons aankloppen.

Onze aanpak

Aan de basis van het goed doordacht en bewust aan de slag gaan met dit nieuwe initiatief staat een WHY-sessie. Een intensieve, vier uur durende strategieworkshop waarbij door bewezen gezamenlijke oefeningen meer inzicht ontstaat in het waarom van een organisatie, initiatief of project. De sessie zelf is meteen een krachtig teambuildingmoment en de resultaten bieden houvast voor alle verdere werkzaamheden. Je hebt namelijk iets dat vastgelegd is en waar je altijd op kunt terugvallen om te toetsen dat wat je doet ook echt voldoet aan het met elkaar opgestelde manifest. Een innerlijk kompas, zo je wilt.

En houvast om de volgende stappen te zetten in het bouwen aan je (nieuwe) merk of product. Want in dit geval was er “nog niets”. Dus eerst: een naam met bijpassende pay-off. Uit een aantal voorstellen koos de opdrachtgever voor Werkmaker en Aandacht | Advies | Actie. Uiteraard deden we een uitgebreide controle naar beschikbaarheid online. Niets zo teleurstellend als een briljante naam bedenken en dan erachter komen dat er geen url meer voor beschikbaar is. Na strategie en copy kon nu design aan de slag. Passend bij het gedachtegoed en de naam ontstond een open, modern en persoonlijk logo.

resultaten

De huisstijl werd met bijbehorende teksten doorvertaald naar een tijdelijke onepager-website, in afwachting van een uitgebreid digitaal platform waar digitaal zusterbedrijf en next-door-neighbor Connect Holland de tanden in zet. Ook maakten we een bondige video om bezoekers uit te leggen waar Werkmaker voor staat. De gehele productie deden we in eigen beheer. Kan gewoon.

Ten slotte, om het verhaal van A tot Z af te maken ontwikkelden we het design voor een compleet assortiment aan stationeries: lepeltjes, mokken, pennen, visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, notitieblokken, ansichtkaarten en zelfs Werkmaker-postzegels. Kortom, van DMperspectief naar Werkmaker. Van idee tot frisse huisstijl, met de broodnodige richting, content en middelen voor een vliegende start. Gers, hoor.