Nieuwe corporate identity met oude waarden

Veenman

De uitdaging

Als je een gerenommeerd bedrijf bent, dat al bijna 100 jaar bestaat, dan heb je een mooie geschiedenis en - meestal - een betrouwbaar imago. Maar omdat je ook altijd up-to-date bent en je diensten vooroplopen in de meest actuele ontwikkelingen, straal je ook dát graag uit.

Dat klinkt tegenstrijdig. Hoe laat je zoiets terugkomen in een huisstijl? Een communicatieve spagaat? Niet per se. Wel een fascinerende uitdaging en een uitstekende vingeroefening in hoe-zijn-we-modern-zonder-onze-oude-waarden-overboord-te-gooien.

Onze aanpak

Het Rotterdamse Veenman, specialist in digitaal documentbeheer, was qua corporate identity toe aan een opfrisbeurt. Tegelijkertijd waren ze wel gehecht aan de bestaande kleuren en werd ons verzocht om met iets nieuws te komen, zonder alle oude waarden overboord te gooien. Geen revolutie, maar een evolutie. Typisch zo’n klus waar onze designers zich graag in vastbijten. 

Een logo is nooit zomaar een designkunstje; daar zit een gedachte achter, het verhaal van de klant dat namens hen naar de buitenwereld spreekt. Dat luidt in het geval van Veenman als volgt: het nieuwe logo straalt kracht en vertrouwen uit. Het beeldmerk bestaat - op het eerste oog - uit twee pijlen, van groot naar klein. Deze staan voor groei, innovatie en vooruitgang. Door de subtiele schaduwwerking lijkt het alsof het logo omgeklapt kan worden; een link naar de passie voor papier. De simpele, vierkante weergave is juist weer een verwijzing naar de pixel - de liefde voor het digitale.

Kijk je tussen de vormen door, dan staat de kronkelende witte tussenruimte voor een informatiestroom door een digitaal landschap. Nog beter, kantel je je hoofd, dan zijn de v en de m ineens duidelijk zichtbaar. Er zit dus beduidend meer in dan je in eerste instantie denkt.

Resultaten

Het logo oogt niettemin simpel, strak en helder. Principes waar Veenman veel waarde aan hecht. Geen gedoe. Duidelijk. Opgeruimd. Door zijn eenvoud tijdloos en altijd herkenbaar. Verwar eenvoud niet met ‘saai’ of ‘makkelijk’. Saai is sowieso een subjectief waardeoordeel. En makkelijk? Iets er eenvoudig uit laten zien is juist het moeilijkst.

Dan de kleuren: blauw en rood waren altijd al een herkenningspunt binnen Veenman. Blauw als rustpunt en een ambassadeur van betrouwbaarheid en innovatie, rood als de expressieve; een vurige, enthousiaste partner. Een baken. Geen botsing: juist balans. Tussen on- en offline, orde en wanorde. Dit is wat Veenman uniek maakt en zo hebben wij dat in beeld gevangen.

Het nieuwe logo van Veenman was af, maar zijn rol was nog lang niet uitgespeeld. Sterker, het werd de hoofdrolspeler in een wereld waarin informatie leidend is. We ontwikkelden enkele driedimensionale beeldcomposities die op een stoere, prikkelende en moderne manier het logo incorporeren in digitale landschappen. Van chaos naar orde, als ultieme processor of richtinggever op een digitale snelweg – waarin Veenman altijd herkenbaar is. De mooiste manier om de link met continue informatiestromen en de rol van het bedrijf daarin te verbeelden. Het resulteerde in vier 3D-renders die als stijlelement terugkeren in diverse huisstijlelementen, maar bijvoorbeeld ook als lifesize achterwand van een vergaderruimte in het nieuwe pand van Veenman.