Nieuwe uitstraling met behoud van karakter

De uitdaging

Het aanbod van makelaars in Rotterdam is groot. Hoe zorg je er dan voor dat je opvalt in dit enorme landschap? Plek - voorheen vernoemd naar en vallend onder Namaco (Nation Makelaars Collectief) - was toe aan een nieuwe koers. Ze onderscheidden zich in de branche al door hun moderne en persoonlijke aanpak, maar wilden dit nu ook visueel uitstralen. Onze uitdaging was om zowel de naam, als de identiteit van deze organisatie een nieuw gezicht te geven. Belangrijke focuspunten hierbij waren dat het enthousiaste en persoonlijke karakter van Plek behouden blijft. De oplossing? Een nieuwe naam- en identiteit met een Rotterdamse inslag.

 

Onze aanpak

Na een intakegesprek met de opdrachtgever waarin we alle wensen en voorkeuren vaststelden, ging collega Niels eerst aan de slag met een nieuwe naam. Ingrediënten: persoonlijk, een beetje meer, een verademing, Rotterdams (in de Pannekoekstraat), klein, aandacht, open, hip. Hieruit kwamen vijf namen, meer dan gebruikelijk - omdat we zoveel (goede) ideeën hebben ;-) De winnaar is inmiddels bekend. Onderbouwing voor de naam Plek: Kort en krachtig. Synoniem voor: plaats, locatie, woning waar je je thuisvoelt - "een eigen huis, een ... onder de zon". Maar ook: hier is het, of hier moet je zijn en wij vinden de plek voor jou, wij zorgen dat jij jouw plek krijgt, voor iedereen is er (een) plek.

Bij een naam hoort - meestal - een tagline. Dat werd: Thuis in Rotterdam. Waarom? Niels pikte dit bij de opdrachtgever op, tijdens een telefoongesprek. Of zoals hij zelf zegt: ‘Staaltje goed luisteren naar de klant. Want dit is precies wie jullie zijn. Letterlijk een plek in Rotterdam en figuurlijk waar jullie zo goed thuis zijn. Kortom, precies weten wat je doelgroep wil. Voelt warm en eigen.’   

 

De tweede stap was de vertaling van de gekozen naam naar een nieuwe identiteit. In dit proces is kritisch gekeken naar het onderscheidende vermogen van de opdrachtgever. Een professionele uitstraling maar wel door middel van een vernieuwend en modern karakter.

Het mocht best een beetje Rotterdams en tegendraads zijn.

Het uiteindelijk ontworpen logo sluit hier perfect op aan. Het gebruik van een zwarte cirkel - een letterlijke vertaling van het de naam Plek - gecombineerd met een klassieke, moderne letter. Daarnaast een subtiele verwijzing naar een dak, verweven in de letter K.

Na het logo volgden diverse doorvertalingen: van visitekaartjes en briefpapier tot de gehele gevel waarbij het logo groot prijkt op de etalage.

In de weken voorafgaand aan de lancering ontwikkelden we een teasercampagne: posters in de binnenstad waarbij alleen de zin ‘Zit jij nog op je Plek?’ werd afgebeeld. Na één week werden deze posters vervangen door het logo van Plek én de website, waarmee we de nieuwe huisstijl onthulden.

Het resultaat

Na de teasercampagne is in januari de nieuwe huisstijl gelanceerd en gecommuniceerd naar bestaande klanten en relaties in een nieuwsbrief. In de eerste maand leidde dit al tot meerdere leads. Er volgde een officiële opening waarbij collega’s en betrokkenen uit het vak aanwezig waren. Zeer positieve reacties op de gehele uitstraling. Hulde.

Inmiddels groeit het aanbod van Plek steeds verder. De persoonlijke aanpak is gebleven, en met de nieuwe identiteit is de eerder genoemde uitdaging zeker behaald: het opvallen als makelaarskantoor in dit enorme landschap van concurrenten. Wij kijken met enthousiasme terug op dit toffe project en een heel fijne samenwerking met de opdrachtgever. En nog steeds, want we zijn nog lang niet op elkaar uitgekeken.