'Social blijft dé manier om mensen mee te nemen in de beleving'

Hosman Vins, Schiedam

De uitdaging

De wijnhandel is een nogal traditionele wereld. Het importeren van wijn, maar net zo goed de verkoop aan horeca en particulieren. Netwerken, mond-tot-mondreclame en nieuwsbrieven per e-mail zijn de standaardpijlers waarop de business rust. Juist hier biedt social media toegevoegde waarde. Een hechte online community is het netwerk van de toekomst. En versterkt ook het offline samenkomen. Denk aan proeverijen, business events en restantenverkopen of simpelweg de gang naar de winkel. En vergeet de webshop niet. Alleen, hoe zet je social effectief in met een bescheiden budget? En op welke kanalen?

Onze aanpak

Voor Hosman Vins, dé wijnimporteur van Schiedam en omstreken, begonnen we járen terug met hulp en advies op het gebied van Facebookadverteren. Toen ik ruim vijf jaar geleden bij RauwCC startte, met ervaring als wijnblogger en een wijnopleiding achter de kiezen, was de link met deze opdrachtgever snel gelegd. En de basis voor het uitbreiden van de samenwerking.
We bedachten een aantal concepten voor rubrieken. Hiervoor maakten we handige templates voor een snelle en praktische werkwijze met een maximaal herkenbaar vermogen, passend binnen de beschikbare uren aan socialmedia-activatie. Driemaal per maand elke week een wijnspijssuggestie, eenmaal per maand een wijnplankje en de wijnkwis. Waar mogelijk taggen we posts met producten uit de webshop. We gebruiken vooral Facebook en Instagram en Twitter.    
Daarnaast verzorgen we Facebookevenementen, volgen we actief relevante accounts op de diverse platforms en organiseerden afgelopen zomer de Instagramfotowedstrijd ‘Spot de 2CVin’. Waarbij we zelf de fotografie verzorgden. Ook adviseren we hoe te adverteren op Facebook en denken proactief na over nieuwe vormen van content. Ten slotte maken we jaarlijks de balans op in de vorm van onze Insights, een overzicht van alles wat er online over Hosman is gezegd en hoe de kanalen hebben gepresteerd ten opzichte van het jaar ervoor. 
 

De resultaten

Met solide, actieve communities op de diverse socials houden wij ook online het Hosman-gevoel warm. De liefde voor en kennis van wijn. Activatie die, samen met de traditionele communicatiemethoden, bezoek aan de sfeervolle wijnkelders versterkt. Want uiteindelijk gaat het erom dat je dáár bent geweest. Want dan wil je er zeker nog eens terug.

‘Social media blijft een goede manier om mensen te inspireren te gaan genieten van goede wijnen en ze wijnwijzer te maken. Om ze mee te nemen in de hele beleving van wijn: van maken tot drinken.’
- Manon Hosman