Tunnel van de toekomst nu al in 3D

UITDAGING

Fossiele brandstoffen worden steeds schaarser. Milieuproblemen nemen toe. Het staat hoog op de agenda en iedereen doet er iets mee (of aan). Ook waar je dat misschien minder snel verwacht. Zoals de bouw van een tunnel. Dat kan nu dus ook energieneutraal. Croonwolter&dros wil dat, kan dat en doet het. Sterker nog, voor het eerst komen zoveel energiebesparende technische vernieuwingen samen in één tunneltracé. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Alleen, hoe vertel je het de wereld?

In een eerste gesprek overlegden we de wensen, en de feiten. Want zo’n energieneutrale tunnel is nogal een technisch ding. Gelukkig was de bedenker van het tunnelconcept er om zijn werk toe te lichten. Aan de hand van een baksteen aan papier, waar al zo’n jaar voorbereiding in zat en een alles verklarende tekening. Not. Dit was niet voor de leek, de niet-bouwtechnische geschoolden - zoals wij. Maar daar lieten we ons niet door tegenhouden. Ook niet door de uitdrukkelijke opdracht binnen vier weken met een aansprekende communicatie-oplossing te komen.

AANPAK

Mooi verhaal. Maar nog niet lekker kort. Want hoe breng je dit? Je wilt potentiële opdrachtgevers toch graag laten weten dat de tunnel van de toekomst voor het opgrijpen ligt. Met een nieuwsbrief? Nee, te beperkt. In een een-op-eengesprek? Mwah, dan mis je visuele toelichting. Een radiocommercial? Zelfde verhaal. Een video dan? Nope. Een tunnel die er nog niet is laat zich lastig op camera vastleggen. Maar je bent er bijna.
Want wat als we een virtuele tunnel bouwen? Digitaal, in 3D. En zo de kijker in beeld, tekst en geluid meenemen? Precies. Een 3D-motion graphic dus. 
Intelligentie door technologie, is de pay-off van Croonwolter&dros. Wij hadden onze intelligentie hard nodig om deze technologie te doorgronden, maar dat lukte. Tanden erin en uitpluizen, checken, nog een keer checken en uitwerken in een script. Zo langzaam maar zeker verder via storyboard en styleframes tot een complete video. Met alle tot in detail kloppende technische tunnelcomponenten en snufjes, in de huisstijl van de opdrachtgever, aan de hand van een duidelijk verhaal. En dat allemaal ruim binnen de twee minuten. Zo zetten we op een intelligente manier zelf technologie, creativiteit en ervaring in om tot iets moois te komen. 

RESULTAAT

Behalve dat de motion graphic op zich al een aansprekend resultaat is, en de tunnel van de toekomst straks ongetwijfeld ook, is de essentie van dit hoofdstuk natuurlijk: Hoe is de video ingezet? Wat levert zo’n video op? Wat doet het voor de opdrachtgever? Een overzicht.  

Croonwolter&dros: ‘Het is de eerste keer dat al deze innovatieve toepassingen bij elkaar komen in één tunneltracé. Nu ligt Nederland internationaal gezien al een stuk voor, maar hierdoor zijn helemaal de ogen van de wereld op ons gericht. Een video waarin in korte tijd zo duidelijk uitgelegd wordt waar we precies aan werken is dan heel behulpzaam.’

Want dát helpt je bijvoorbeeld weer te komen op NPO Radio 1 en vermeld te worden op toonaangevende platforms in binnen- en buitenland als duurzaambedrijfsleven.nl en architectura.be.

10785
KinkedIn-views
2514
Facebook-bereik
173
LinkedIn-likes