Waarom? Daarom

Van waarom naar daarom. Het klinkt raar, maar dat is wel hoe je in de gehele breedte voor een opdrachtgever een veelheid aan werk verantwoord kunt verrichten. Want pas als je weet waarom een organisatie doet wat-ie doet, kun je naar resultaten toewerken die kloppen bij de kerngedachte. 

UITDAGING

HJF is een ge­re­nom­meerd ad­vo­ca­ten­kan­toor. Met van oudsher een vestiging in het statige Voorburg en sinds niet al te lang een nieuwe in het immer voort­bik­ke­len­de Rotterdam. Totaal anders, dat mag duidelijk zijn. Niettemin vindt de directie dat Voorburg best wat meer op Rotterdam mag lijken. Qua van alles is het tijd voor een restyle, zo bleek al snel tijdens gesprekken. De huisstijl, de look-and-feel en de tone-of-voice. Maar hoe? Dé manier om hiervoor een basis te leggen is de WHY-sessie.

AANPAK

Met de WHY-sessie als ver­trek­punt kwamen we al snel achter enkele essentiële zaken. Sommige dingen waren geen verrassing voor HJF. En dat hoeft ook niet altijd. Soms is zo’n sessie een be­ves­ti­ging van alles wat je stiekem al wist en dacht - maar nog nooit op papier had vastgelegd. Het is kortom, altijd nuttig. Mooie bij­kom­stig­heid is trouwens dat het ook een goede team­buil­der is. Door me­de­wer­kers van Voorburg en Rotterdam te betrekken in een heel dagdeel ge­za­men­lijk brain­pic­ken bouw je meteen aan de onderlinge ver­stand­hou­ding.

Uit de resultaten van de sessie bleek dat veel zaken voor ver­be­te­ring vatbaar waren. Gedacht vanuit de basis was het noodzaak eerst aan een nieuwe huisstijl te werken. En dat hoef je onze designer Maud natuurlijk maar één keer te vragen. Take it away, Maud:
‘De be­drijfs­naam HJF is ontstaan uit de voor­let­ters van de namen van de oprichters. Deze naam is een be­lang­rij­ke factor en was voor mij de inspiratie om hiermee een woordmerk te ontwerpen. Door de J en F met elkaar te verbinden ontstond de letter H waardoor je in één beeld de drie letters sa­men­brengt. Ook is het een ambigram: als je hem in zijn geheel omdraait blijft het woordmerk overeind. De schuine lijn verbindt de letters, dit staat voor sa­men­wer­king/​part­ner­ship. De stokken en staarten hebben een ronde vorm als uiteinde, om het moderne van de meer strakke letter te combineren met het klassieke van de advocatuur. De donkerrode kleur was een voorkeur van de klant en hebben we in goed overleg met hen toegepast. Samengevat: een klassiek en verrassend logo.’

RESULTAAT

Als copywriter mocht ik bij de be­drijfs­naam ook een fijne, nieuwe tagline bedenken. Dat werd: Samen juridisch sterker. Deze zie je inmiddels terug op de website en op bij­voor­beeld het vi­si­te­kaart­je. Want ja, het nieuwe design hebben we in alles door­ge­voerd: van briefpapier tot gevelbelettering en van de be­stic­ke­ring van de be­drijfs­au­to’s tot het re­cla­me­bord op het voet­bal­veld van Excelsior.

Daar bleef het niet bij. De teksten op de website mochten wat scherper. Korter en iets minder zwaar, lees: ad­vo­ca­ten­taal - zonder juridisch uit de bocht te vliegen, uiteraard. Tenslotte is ook de fotografie op de website aangepakt. Gebaseerd op het webdesign van onze buur Connect Holland vlogen we fotograaf Wouter Boer in om in die sfeer nieuwe beelden te schieten. Warm, stijlvol en vast­be­ra­den. Precies de uit­stra­ling die we zochten.  
Zoals je aan het aantal linkjes in de tekst ziet doen we niet alles zelf. Als we iets geleerd hebben is het om een of meer spe­ci­a­lis­ten erbij te halen als het werk erom vraagt. Partners die je helpen het beste resultaat uit een sa­men­wer­king te halen. Precies zoals wanneer je bij­voor­beeld een - uh - advocaat nodig hebt.