Werken voor Werken voor Nederland

Werken voor Nederland is hét merk waarmee de Rijksoverheid zich als werkgever op de kaart zet. Ze hebben meer dan 4 miljoen bezoekers per jaar op werkenvoornederland.nl en er zijn jaarlijks 8.000 vacatures en 121.000 sollicitaties via 
het platform. Dit betekent dat het aantal en de diversiteit van de vacatures bij de Rijksoverheid ongekend hoog is.

UITDAGING

Werken voor Nederland (WvNL) zocht naar een frisse sociamediastrategie en creatieve online-concepten om mee aan de slag te gaan. Daarnaast wilden zij een extra partij erbij betrekken voor de uitvoering en het aansturen van een eventuele campagne die uit de strategie zou komen. En dat werd RauwCC! De uitdaging en het doel? De merkbeleving van Werken voor Nederland verbeteren. Werk aan de winkel.

AANPAK

We begonnen met een drietal sessies om te bepalen welke koers WvNL wilde varen. Als eerste gingen we samen met de opdrachtgever om tafel voor een WHY-sessie, waarin we de drijfveren en motivatie achterhaalden van mensen die werken bij Het Rijk. Daarna volgde de socialmedia- en contentstrategiesessie. WvNL kreeg aan de hand van deze drie bijeenkomsten een heldere strategie en een duidelijke doelstelling mee: meer positieve associaties bij het merk WvNL en de Rijksoverheid als werkgever. Innovatief. Interessant. Maatschappelijk. Meer die richting op. Deze handvatten dienden als een stevige basis om verder door te ontwikkelen. Co-creatie was hierin onmisbaar, omdat onze kennis van social media en creativiteit samen met de marktkennis van WvNL ervoor zorgden dat we het bereik en de interactie zouden verhogen. 

Een krachtige, onderbouwde contentstrategie voor social media zorgt voor focus en fundering. We namen WvNL stap voor stap mee in de strategie; een beetje van WvNL en een beetje van RauwCC. Met succes in het vizier werkten we samen aan het beoogde resultaat: een hoger organisch bereik, meer views, meer engagement - door en met bestaande en nieuwe doelgroepen - én een sterker werkgeversmerk. 

Aan de basis van de contentstrategie lag de link met actuele gebeurtenissen: als je werkt voor Nederland heeft dat impact! Zo gingen we een meer emotionele verbintenis aan met (potentiële) volgers, waardoor er meer engagement met de doelgroep tot stand kwam. We werkten samen met WvNL aan een compleet nieuw programma om hun enthousiasme online te delen en zo de zichtbaarheid van de content vergroten. Tot slot ontwikkelden we speciaal voor de werving van trainees een nieuw videoformat, TraineeTV. Op dit kanaal volg je een jaar lang drie trainees die vloggen over hun werk bij het Rijk en de gebeurtenissen die ze meemaken. Een aansprekende combi van ‘fun’ en inhoud.

RESULTATEN

Het resultaat van deze anders-dan-anders-aanpak bleek een succes! Vooral op LinkedIn en Instagram vloog het volgersaantal omhoog. Respectievelijk zijn er 25.000 en 2.500 meer nieuwe volgers bijgekomen dan vooraf gedacht. De inhakers doen het qua organisch bereik en interactie maandelijks erg goed, vanwege de link met de actualiteiten. Wat er echt uitspringt zijn de persoonlijke verhalen van de werknemers. Kijkers zijn heel benieuwd wat er precies op de werkvloer gebeurt en hoe het team dit ervaart. 

De eerste grote campagne voor TraineeTV is inmiddels live en gaat als een trein. Per vlog realiseren we een gemiddeld bereik van 35.000, waarbij LinkedIn veruit het grootste aandeel heeft. De totale kijktijd over alle kanalen is per vlog ongeveer zeventig uur. Content met verhalen van ‘echte mensen’ in een vorm die mensen niet van de overheid verwachten, doet het goed. Gegroeid op socials én meer creativiteit in de content en communicatie. Missie WvNL geslaagd!

25000
meer nieuwe volgers op LinkedIn
2500
meer nieuwe volgers op Instagram
35000
gemiddeld bereik per vlog