#SMWNL ‘19 HIGHLIGHTS DAG 1

Dag 1 stond vooral in het teken van influencers, authenticiteit en nieuwe manieren om de doelgroep te bereiken. Want hoe val je nog op tussen de contenttsunami’s die elke dag voorbij komen? Nou, met een duidelijke boodschap, een virtuele influencer of gewoon, door betrouwbaar en ‘real’ te blijven kom je al een heel eind. Zolang het verhaal maar staat als een huis.

#Rabofoodie - Marianne Bruyn
'Wie bankiert hier bij de Rabobank?', begint Marianne Bruyn. De helft van de handen gaan omhoog.  'En wie weet dat Rabobank veel inzet op food en duurzaamheid?' Er valt een stilte. 'En precies dít was de reden dat ik vier jaar geleden bij de Rabobank begon!'

De Rabobank. Bij velen bekend als een betrouwbare partner voor hypotheken. Je spaargeld. Een lening, misschien. Maar niet per se een plek die zich bezighoudt met duurzaamheid. Terwijl dit volgens merkstrateeg Marianne Bruyn al wél een tijdje speelt. 'Maar Rabobank is bescheiden, dus bij het naar buiten brengen van hun duurzame doelstellingen konden ze wel wat hulp bij gebruiken.'

Voeding voor de toekomst en creatieve impact maken. Dát waren de punten waar Marianne mee aan de slag ging. In 2050 zijn we met 10 miljard mensen op de wereld. En die monden moeten we allemaal vullen. Sinds drie jaar vaart Rabobank daarom een nieuwe koers: de Food Forward-strategie. Samen met ondernemers, consumenten, studenten en overheid zoekt Marianne naar oplossingen voor het uitdagende voedselvraagstuk. De belangrijkste stap om volgers mee te nemen in deze koers? On- en offline samenwerken met influencers en mediapartners. 

De uitdaging voor Marianne was awareness creëren, vooral om het feit dat veel mensen niet wisten dat Rabobank zo inzet op duurzaamheid. Ze sloegen de handen ineen met drie bekende ambassadeurs om de boodschap te delen: blogger en foodie Rens Kroes, chef Estee Stroker en vlogger Kalvijn Boersma. 'En ja, dat was best spannend. De board geloofde nog niet in de kracht van influencers en ik had maar één kans om te laten zien dat dit een goede zet zou zijn', aldus Marianne. Samen met de influencers bepaalde ze de toon, richting en boodschap. De influencers kregen mediatraining. Q&A-lessen. Want alleen zo betrek je ambassadeurs bij je merk en creëer je langere samenwerkingen.    

Zeven maanden verder blijkt de Digital First strategie van Marianne een geslaagd project. De bank is van ‘oranje’ in ‘groen’ gekomen op het gebied van duurzaamheid en op de social kanalen is meer betrokkenheid en beweging dan ooit. Conclusie? Influencers inzetten loont. Maar dat komt niet uit de lucht vallen. 'Zorg dat de ambassadeurs bekends zijn met je brand, het verhaal, de missie en je doelen. Leg alle afspraken vast wat betreft content, steek voldoende tijd en aandacht in de collab en geef de influencers binnen de voorwaarden creatieve vrijheid. En ja, samenwerkingen zijn arbeidsintensief. Maar na het zaaien, kun je samen oogsten. Dat kost tijd en vertrouwen, maar geeft ook het beste resultaat.' Waarvan akte. 

Matt Navarra Geek Out Q&A on steroids, met Dennis
Onze Dennis ging in gesprek met deze Britse freelance socialmedia-adviseur, en -strateeg, spreker en mediacommentator. Valt er iets te melden over social media in het nieuws, staat Matt geheid bij de BBC in beeld om zijn visie te geven. Waar kun je hem nog meer van kennen? Van The Social Media Geek Out, een Facebookgroep met ruim 12 duizend leden. Voor de socialmediamanagers van deze wereld die mee willen praten over de nieuwste inzichten, hypes en memes. En niet te vergeten zijn onlangs gestarte podcast: Geek out with Matt Navarra

Indachtig het wereldwijde thema van Social Media Week dit jaar: Stories zijn aantrekkelijk - om verschillende redenen. Storytelling is een van de belangrijkste dingen op social media, daar maak je het verschil mee en kun je echt de interactie mee aangaan en contact maken met je doelgroep. 
AR en VR zullen daar een grotere rol in gaan spelen, aangejaagd door internationale merken. Instagram stories zal volgens Matt op termijn in Facebook stories overgaan. Hoewel je per platform andere redenen hebt om stories te gebruiken. Facebook ziet stories als het belangrijkste format en geeft die dus een steeds prominentere plek, dat zal je dus ook op andere platforms steeds meer gaan zien.
De Whatsapp-variant, Status, wordt wereldwijd veel gebruikt, maar meer in Azië dan in Europa. Wat dan weer interessant is omdat daar binnenkort op termijn advertenties verschijnen. Echt? Ja, echt.

Populair: groepen. Feit. Deze zijn succesvol omdat mensen elkaar echt helpen. Ook grote merken hebben de voordelen van Facebookgroepen opgepikt. LinkedIn gaat hard achter Facebook aan. Het hangt - uiteraard - van de business af waar je het beste kunt zijn. 

Trending: short-form videoplatforms. Zoals TikTok, Firework, byte (van de makers van Vyne). Allemaal populair en de moeite waard om in de gaten te houden. Hoog organisch bereik. Maar je weet: het zijn fases, niets is voor altijd. Als de ‘four year excitement’ voorbij is, zien we wel weer. Ook opvallend in dat kader: If you can’t beat them, copy them. Facebook kopieert dus TikTok. Maar dan als een vader die cool wil zijn. Het resultaat: een eigen variant die niemand wil.

En als laatste: de grootste trend op de lange termijn is volgens Matt dat onze mobiel niet meer het voornaamste apparaat zal zijn. AR en VR worden belangrijker. De ruimte die ontstaat wordt snel ingenomen door slimmere en kleinere devices. Sommige mensen zeggen dat er een device komt dat je gedachten 'op papier' kan zetten. Wil je iets mailen, dan gaat het via elektrische golven vanuit je hersenen richting een beeldscherm. Creepy? Wees gerust, niks verandert plotseling, het gaat altijd stapsgewijs. En misschien is dat wel de belangrijkste insight van deze Q&A.

Mastering the #1 Professional Feed - Marcel Molenaar (LinkedIn)
Ik gebruik LinkedIn al sinds mijn studententijd (en vond er zelfs mijn baan bij RauwCC!). Allicht dat ik enorm benieuwd was naar wat Marcel Molenaar, countrymanager bij dit platform, erover te vertellen had. Waarom is LinkedIn niet meer weg te denken als onderdeel van een optimale socialmediamix? En wat maakt het zo uniek en effectief als het gaat om bereik, engagement en conversie? 

Marcel steekt interactief van wal en vraagt welk woord in ons opkomt als we denken aan LinkedIn. Netwerken. Profielen. Vacatures. Content. Jobs. 'Voor mij gaat het vooral over succes, in de ruimste zin van het woord. Succes is internationaal. Kan zowel privé als zakelijk worden gebruikt. Geeft een persoonlijke touch. Je kan nooit in je eentje succesvol zijn, je hebt anderen nodig, toch?'

LinkedIn probeert mensen elke dag een beetje succesvoller te maken. Volgens Marcel heeft iedereen een talent, maar om succesvol te zijn moet je wel de kans krijgen. 'Onze visie is om die kans via LinkedIn voor iedereen bereikbaar te maken. Wie heeft hier LinkedIn? Open je app, en kijk eens naar je QR-code rechts bovenin. Zo voeg je op een nieuwe, makkelijke manier snel mensen toe.' Hey, deze functie kende ik zelf nog niet. Weer wat geleerd!

Het geheim van LinkedIn is volgens Marcel het Members First-principe. Waar andere platforms wellicht de nieuwste trends inzetten en meer “kunnen”, is LinkedIn trots op het feit dat ze de members en hun belangen altijd voorop stellen. Uit onderzoek is gebleken dat het platform al 3 jaar op rij als meest betrouwbaar wordt gezien door de gebruikers. En daardoor sluiten steeds meer mensen zich aan. Elke dag weer. 'Met 660 miljoen LinkedIn’ers wereldwijd kunnen en willen we ook niet anders dan gezien worden als betrouwbaar. Voor sommigen misschien saai en stoffig, maar het gaat bij ons om relevantie, vertrouwen en authenticiteit. Ik ben ervan overtuigd dat platforms die dit niet op orde hebben, het niet redden. Vertrouwen is het betaalmiddel voor interactie én dus meer zichtbaarheid.'

Conclusie? Find your own story. Als je werkt aan je merk zijn dat je leads van morgen. 'Zorg dat je altijd ‘aan’ staat. Bouw non-stop aan het vertrouwen en de reputatie van je merk. Dit zorgt voor meer efficiency, betrokkenheid en bereik. Blijf vragen: waarom doen wij wat we doen en waarom willen we dit bereiken? Die eeuwige zoektocht naar nieuwigheid is ook een valkuil. Alles moet nieuw, nieuwer, nieuwst. Maar wat voor de een oud is, is voor de ander nieuw. Als iets werkt, dan hoeft het niet altijd nieuw. Big Rock content, noemen zij dat', aldus Marcel. If it works it works. 

De wondere wereld van virtuele influencers - Rocco Stallvord (#SPON)
De wondere wereld van virtuele influencers. Verzonnen digitale karakters die actief zijn op social media en daar miljoenen volgers hebben. Topmodellen, Barbie, en zelfs een baby. Hoe kan dat? 'Omdat we iets van hen in onszelf herkennen, en dat vinden we leuk!', aldus influencermarketingpionier Rocco Stallvord. 

Volgens Rocco zullen virtuele influencers en assistenten steeds normaler worden. In de “echte” wereld is namelijk ook nog maar heel weinig real life over. En of je dan een virtuele influencer hebt met miljoenen volgers of een menselijke, het gaat uiteindelijk altijd om engagement, likeability en experience. En die hebben virtuele influencers absoluut!

Zo is Barbie al sinds 2015 aan het vloggen; ze heeft miljoenen volgers. Dit trekt voornamelijk de jongste doelgroep en is vooral “voor de leuk”. Maar er zijn ook talloze andere soorten accounts. Accounts met een achterliggende boodschap, zoals bee_nfluencer. Dit bijenkaraktertje met 219K volgers zet zich met de opbrengsten van samenwerkingen in voor de bescherming van de bijenpopulatie. Of bebiselis, de virtuele influencer-baby die tips en advies geeft aan ouders met peuters. Of Lilmiquela die zo prachtig (gemaakt) is dat ze dagelijks 1,7 miljoen volgers kan boeien en zelfs een samenwerking had met een menselijk topmodel in een campagne van fashion brand Calvin Klein. 

Volgens Rocco zullen de virtuele influencers er niet per se voor zorgen dat de menselijke exemplaren verdwijnen. Hij denkt vooral dat het een mix zal worden. The best of both worlds. Dat ligt vooral aan het feit dat virtuele influencers altijd “aan” staan: je kan ze controleren, 24/7 communiceren met de achterban, vormgeven naar je eigen merk en je maakt natuurlijk op de langere termijn ook minder kosten. En het idee blijft hetzelfde; een account met duizenden of zelfs miljoenen volgers kan prima een merk, product of dienst aanprijzen. Of zelfs ambassadeur worden van je brand, zoals Lil Miquela dat ook is voor #TeamGalaxy van Samsung. 

Hoewel we nog aan het begin staan van de take-over door virtuele influencers, gaat de opmars wel razendsnel. Toch is alleen een virtuele influencer creëren en inzetten niet voldoende. 'We zijn nog steeds pro-human en willen dan ook menselijke eigenschappen blijven zien. Wat is de achtergrond van de influencer? Wie is hij of zij? Waar komt hij of zij vandaan? En waar ligt hij of zij ‘s nachts van wakker? Dingen die wij als mens belangrijk vinden, moeten we terugvinden bij de virtuele influencer. Zit dat snor en kunnen we ons ermee identificeren? Dan vinden we een botfluencer stiekem eigenlijk wel héél erg leuk!', aldus Rocco.