Kwamen Dennis' voorspellingen voor 2019 uit?

En wat betekent dat voor 2020?

Het afgelopen jaar had enorm veel hoogtepunten voor Dennis. Eén van de grootste hoogtepunten was zijn cameo in het Jeugdjournaal over de socialmediatrends van 2019. Hem was gevraagd wat de trends in het - toen nog - nieuwe jaar zouden worden en nu, aan het einde van het jaar, kijkt hij terug of dit wel klopte. 🤓 Take it away, Dennis.

Stories blijven populair: ✅
Een simpele ja is hier in principe voldoende. Stories bleken ook in 2019 weer enorm populair te zijn. Twitter is het enige (van de grote) platforms dat niet met een storiesformat werkt of ermee test.

2020: Stories is iets waar we nog niet klaar mee zijn. We zien steeds meer short-form videoplatforms uit de grond schieten - dit soort platforms zijn overigens de voorlopers op stories - wat erop wijst dat we er meer van gaan zien in 2020.

Gamen en social media komen dichter naar elkaar toe: ✅
Dit is zeker gebeurd in 2019. Snapchat heeft flink ingezet op het spelen van online games via Snap Games, Facebook komt met een (ietwat creepy) social game voor Oculus, genaamd Horizon en Twitch blijft ook in populariteit toenemen.

2020: Door de nog groeiende populariteit en ook de komst van In-Game advertising gaat gaming gelinkt aan social media alleen maar groter worden.

Instagram wil je op het eigen platform houden: ✅
Dat willen ze zeker. Maar het is iets wat we op de meeste socialmediaplatforms zien. Externe links maken het steeds lastiger om je doelgroep te bereiken. Ook het feit dat je aankopen binnen apps als Instagram en Pinterest straks helemaal kunt afronden binnen de app bewijst dit.

2020: Ik verwacht dat het posten van externe links alleen maar harder wordt afgestraft in het komende jaar. Native content is al enorm belangrijk en dit zal blijven toenemen.

IGTV wordt groter: 🤷‍♂️
IGTV is niet per se groter geworden. Het stukje dat ze al groter zijn geworden komt puur doordat ze het zelf enorm gepusht hebben. Slimme zet was wel dat ze het begin 2019 mogelijk hebben gemaakt om een preview van één minuut in de tijdlijn te plaatsen. De views gingen daarmee in ieder geval omhoog.

2020: IGTV zal zich nog wel verder ontwikkelen. Ik verwacht alleen niet dat het de concurrentiestrijd met bijvoorbeeld YouTube aan kan gaan, wat in eerste instantie wel de bedoeling was. Maar toch, het is fijn dat er een plek is voor langere video in Instagram.

TikTok en soortgelijke apps worden (nog) groter: ✅
TikTok is wederom een van de meest gedownloade apps in 2019, dit zegt in principe genoeg. En wat veel mensen niet weten is dat qua leeftijd de groep 18-24 met 42% de grootste gebruikersgroep is - hoewel onder de 13 natuurlijk niet geregistreerd is. Naast TikTok is Byte gaan betatesten. Byte is een nieuw short-form videoplatform dat door een van de mede-oprichters van Vine is opgezet. Daarnaast kwamen er platforms bij en volgen er nog meer.

2020: Die platforms die er nog bij gaan komen - inclusief Byte - moeten wel met iets heel bijzonders komen, want de focus ligt nu voornamelijk bij TikTok. Voor het komende jaar kan ik niet genoeg benadrukken: zet je vooroordelen aan de kant en ga TikTok in ieder geval eens ontdekken. Het is absoluut niet alleen voor 13-14 jarigen. Instagram test overigens nu in Brazilië een functie in Stories die 'Reels' heet. Dit is eigenlijk TikTok voor Instagram. Ik verwacht dat dit gaat uitrollen in 2020 en dan is het spannend of het TikTok klein kan krijgen, net zoals ze bij Snapchat deden.

Snapchat zet in op AR: ✅
Klopt. En dit zullen ze zeker blijven doen. Hoewel andere platforms ook steeds meer - en ook beter dan voorheen- doen met Augmented Reality, loopt Snapchat hier nog wel in voorop.

2020: De technieken zullen op steeds nieuwere en betere manieren worden toegepast. Vooralsnog is het jammer dat veel mensen Snapchat gebruiken om bepaalde filters toe te passen, maar het op andere platforms te delen. Misschien vinden ze dit eigenlijk wel prima.

Apps als Houseparty gaan we meer zien: 🤷‍♂️
Ja, we zien ze wel meer. Heel veel meer zelfs. Maar het slaat nog niet echt aan. Instagram kwam bijvoorbeeld met een stand-alone app die Threads heet. Minder dan 0,1% van de Instagramgebruikers heeft ook daadwerkelijk naar deze app omgekeken.

2020: Eind 2019 zijn er nog wat apps bijgekomen, zoals bijvoorbeeld Friended. In 2020 zal dit niet stoppen. Ik geloof alleen wel dat er, net zoals bij short-form videoplatforms er iets heel nieuws moet komen als mensen het ook echt gaan gebruiken.

Social media wordt persoonlijker: ✅
Als er iets in 2019 klopt, dan is het dit wel. Mensen hebben meer behoefte aan persoonlijk contact via social media - daar is het ook ooit mee begonnen - en socialmediaplatforms gaan hier eindelijk in mee. Algoritmes zorgen ervoor dat berichten van personen voorrang hebben op die van bedrijven/pagina's. Geen zorgen als je een bedrijfspagina hebt. Zorg er alleen voor dat je wel als mens de interactie aangaat. Het corporate gelul hebben we wel gehad ondertussen.

- Social media is SOCIAL media! -

2020: Social media wordt steeds persoonlijker en algoritmes passen zich hierop aan. Let vooral op groepen in 2020, die worden alsmaar groter komend jaar.

Ik ben blij dat de meeste voorspellingen wel zijn uitgekomen. Iets met geloofwaardigheid en zo. De meeste trends voor 2020 heb ik denk ik wel benoemd in dit artikel, maar ik zal de komende tijd nog meer ingaan op wat ik geloof dat 2020 gaat brengen op het gebied van social media.