Een plek voor jouw verhaal
Facilicom Erbij
Een plek voor jouw verhaal
Facilicom Erbij
Met meer dan 20.000 werknemers verspreid door het hele land is Facilicom Group een van de grootste werkgevers van Nederland. Hoe zorg je dat al die medewerkers zich betrokken voelen bij het bedrijf? Met een personeelsmagazine, een echt papieren blad dat bij al die duizenden collega’s op de deurmat valt.
Facilicom Group had al een aantal jaar een intern magazine, maar dat was wel aan een opfrisser toe. ‘We zochten een creatief bureau dat samen met ons een nieuw concept kon ontwikkelen waarmee we onze medewerkers echt aanspreken, inspireren en raken’, vertelt Daphne de Roo, communicatieadviseur bij Facilicom Group. ‘Daarnaast waren we ook op zoek naar een samenwerkingspartner voor het productieproces, waarin we een partij hadden die voor ons het stuk projectmanagement, fotografie en tekstschrijven op zich nam.’
Kom erbij
Dat begint bij het concept. ‘Het draaide allemaal om de doelgroep, de medewerkers die het magazine uiteindelijk moeten willen lezen en leuk vinden’, zegt copywriter Cécile, die vanaf het begin bij het proces betrokken was. ‘Daarom begonnen we met een sessie met ons RAUWe team en meerdere collega’s van Facilicom. In die sessie haalden we zo veel mogelijk informatie op over alle verschillende divisies en medewerkers.’
Daphne vult aan: ‘We bespraken wie we zijn als Facilicom Group, wie we willen bereiken en waar we naartoe willen. De sessie was leuk en goed begeleid; met elkaar kwamen we tot de kern.’
Die informatie plus wat creatieve energie resulteerde in een gloednieuw magazine: Facilicom Erbij. ‘Het is een woordgrapje: “kom erbij”’, zegt Cécile. ‘Die humor en speelsheid zijn ook onderdeel van het concept. En het zegt ook iets over Facilicom als bedrijf: iedereen is welkom. Je mag je als lezer aangesproken voelen: hier is een plek voor jou, in dit magazine en bij dit bedrijf.’
‘We laten medewerkers zelf hun eigen verhaal vertellen’
Ruimte en lucht
Een nieuw magazine met een nieuwe naam, dat betekent ook: een nieuwe look. Daarvoor werkte onze designer Victor samen met John Roobol, coördinator grafische vormgeving bij Facilicom en al jaren de vaste vormgever van het personeelsblad. ‘Erbij heeft meer ruimte en meer lucht op de pagina’s ten opzichte van het vorige interne magazine, Happy People. In de typografie is rekening gehouden met de leesbaarheid, het blad moet comfortabel en prettig zijn om te lezen. Ook hebben we een duidelijke fotografiestijl vastgesteld, zodat het magazine visueel als één geheel voelt. Facilicom heeft alles in huis om het blad zelf vorm te geven. Nadat we de nieuwe stijl voor het magazine hebben neergezet, heeft het interne grafische team van Facilicom het stokje weer overgenomen’, vertelt Cécile.
‘Je mag je als lezer aangesproken voelen: hier is een plek voor jou, in dit magazine en bij dit bedrijf’
In een oogopslag
In Erbij staan herkenbare verhalen en praktische informatie voorop. ‘Soms zijn bedrijven geneigd om hun interne communicatie vol te stoppen met “hoog over”-communicatie: strategische doelen voor het volgende kwartaal, zakelijke partnerships, reorganisaties.’ Voor dat soort informatie is in Erbij ook ruimte, maar wel met een asterisk: ‘We denken daarbij altijd: hoe maken we dit nuttig, begrijpelijk en aansprekend voor de gemiddelde medewerker? Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel: we laten medewerkers zelf hun eigen verhaal vertellen.’
Die verhalen halen we op bij de divisies zelf. Daphne van Facilicom Group vertelt: ‘Het productieproces verloopt heel prettig. We starten altijd met een redactievergadering met een afvaardiging vanuit alle divisies. Je merkt hierin veel verbinding en we komen snel tot goede ideeën.’ Zo zijn alle onderdelen van het bedrijf in de redactie van het magazine vertegenwoordigd.
Het resultaat: een fris, kleurrijk blad vol nuttige info en echte verhalen, voor en door de medewerkers van Facilicom. ‘We zijn heel blij!’, aldus Daphne. ‘Het is echt een verfrissing ten opzichte van ons oude personeelsmagazine, dat horen we ook veel terug in de reacties. De foto’s spatten van het blad en de verhalen zijn goed.’
Benieuwd hoe een magazine jouw medewerkers kan inspireren? Vraag Cécile naar de mogelijkheden!
Cécile van Wijnsberge
Copywriter
Vindt de woorden bij het verhaal. Koningin van de openingszin. Also available in English. Professioneel muziekfreak, linksvoor op de dansvloer. (Bijna) altijd in het zwart.
Zelfs met de muis was het ver.
Bakkie? BelGekopieerd! Bel dan! of mailGekopieerd! Mail dan! ons!