Vertellen verhalen

Tips en trucs, meningen en ervaringen

Als we het écht niet voor ons kunnen houden, schrijven we het hier op. Onze ongezouten meningen. Ervaringen op de werkvloer. Wat de trends zijn en dat je daar iets mee moet. Dus reken op tips and tricks, do’s and dont’s. En laat die adviezen vooral door ons uitvoeren.

Zo bouw je een employer brand

En bind je de juiste mensen aan je merk

Je kent de meerwaarde van jouw merk voor de doelgroep, maar wat bied je je medewerkers? Een salaris natuurlijk, maar wat maakt jouw bedrijf uniek als werkgever? Dat vertel je met een sterk employer brand. Onze strateeg Manon legt in deze blog uit waarom dat zo belangrijk is.

Lees verder

De kracht van je collega’s

Vergroot je zichtbaarheid met een LinkedIn-workshop van RAUWcc

Een goede contentstrategie en employer brand is hartstikke belangrijk. Maar zo’n strategie staat een stuk sterker als je ‘m niet alleen vanuit je bedrijfskanalen uitdraagt, maar je ook de kracht benut van je collega’s. Hoe dan? Dat vertellen we je in deze blog.

Lees verder

RAUWcc’s focussprint

Een supermooie kickstart voor een samenwerking

Hulp nodig bij het opstarten van een nieuw project, of juist je strategie weer een frisse update geven? Tijdens onze focussprints begeleiden we je razendsnel van uitdaging naar oplossing. Helemaal op maat voor jouw project gemaakt. Dat geeft nieuwe energie, én is vooral ook heel erg leuk! Maar wat is een focussprint precies? En hoe gaat het jouw uitdaging helpen oplossen? Je leest het in deze blog.

Lees verder

Het maximale uit je merk halen? Dan moet echt álles kloppen

Onze strateeg en specialist in branding Sanne legt het je uit

Wat een merk is denken we wel te weten. Alles en iedereen is een merk ‘tegenwoordig’. Als je je koers bewust kiest is een merkstrategie een must. Maar wat is een merkstrategie dan precies? Sanne van der Schee, onze strateeg en specialist in branding, legt het belang ervan uit en wat het oplevert.

Lees verder

De CC van alles

Van concept consultancy naar creative collega

In ruim twaalf jaar tijd groeide Maartens rauwe droom uit tot een geoliede en creatieve werkelijkheid. Joost Baljon maakte in april 2022 de stap van videograaf naar managing director. Tijd om hém te vragen waar die cc nou eigenlijk voor staat.

Lees verder

Hoe bereik je iedereen

(en zijn moeder)?

Heb je een rol in vertegenwoordiging en belangenbehartiging? Dan heb je te maken met een veelheid aan stakeholders. En die hebben allemaal informatie en aandacht nodig. Wij helpen brancheorganisaties een weg vinden in de dagelijkse worsteling met informatie-overdracht, doelgroepen en boodschappen.

Lees verder

De RAUWcc Webcast-studio

Wil jij ook aan de gang met livestreams, interviews of masterclasses?

Bij ons op RAUWcc HQ zijn we de gerse eigenaar van een eigen, innovatieve webcast studio. Dit biedt ons eindeloze mogelijkheden om nog gerichter content over te brengen. Maar voor jou ook want… je kan deze studio gewoon bij ons gebruiken. Benieuwd wat je er allemaal mee kan?

Lees verder

Branded GIF's en stickers van RAUWcc

Persoonlijker wordt het niet

Wist je dat persoonlijke content veel beter scoort op de socials dan corporate content? Zet je hele team om in iconische GIF's en stickers. Voor maximale impact en een verrassend persoonlijk effect.

Lees verder

Esthers NFT-collectie

Creativiteit op de blockchain

Esther Olofsson, de eerste virtuele influencer van Nederland, heeft nu ook haar eigen NFT-collectie. Oftewel, collectables in de vorm van unieke digitale objecten.

Lees verder

5 redenen waarom je dé stagiair van RAUWcc wil zijn

Om jou te overtuigen haar stokje over te nemen

In februari 2022 begon Jacky haar avontuur als stagiair bij RAUWcc. Vijf maanden lang heeft ze van alles mogen ontdekken. In dit blog vertelt ze je er meer over.

Lees verder

De renaissance van de mascotte

Interview met Maarten Reijgersberg

Maarten Reijgersberg laat zijn visie los op de rol van de mascotte in een digitaal tijdperk. Over virtuele influencers en digitale merkambassadeurs.

Lees verder

Een betere live-stream begint bij jezelf

De pret van het remmende virus

Corona forceerde bij RAUWcc een versnelling op het gebied van live-streams, webcasts, webinars en podcasts. Ook de techniek maakte een evolutie door. Joost Baljon vertelt.

Lees verder

Bedrijfstrots is het nieuwe goud

Waarom je nu moet beginnen met het uitdragen van jouw bedrijstrots

Content van mensen is veel geloofwaardiger dan die vanuit een zakelijk account. Het loont dus om ambassadeurs voor je bedrijf te hebben. Employee advocacy als communicatietool.

Lees verder

Next-level: een merkambassadeur van bits en bytes

En, hoe zien ze er dan uit?

Mensen vertrouwen mensen. Anonieme organisaties, daar houden we niet zo van. Die hebben een gezicht nodig. Eigen medewerkers doen dat heel goed, maar heb je wel eens aan een virtuele merkambassadeur gedacht?

Lees verder

Taal die niet iedereen aanspreekt, kan dat nog?!

Alles en iedereen wordt in hokjes gestopt. Maar wat als je niet in een hokje past?

Inclusief en genderneutraal taalgebruik is helemaal niet zo moeilijk. Het is gewoon een kwestie van doen. RAUWcc legt je uit hoe.

Lees verder

Tekst is terug!

(van nooit weggeweest)

Meer woorden? Het mag weer. Niets zo wispelturig als social en haar gebruikers. Video is nog steeds koning en keizer, maar de populariteit neemt af. In de ruimte die ontstaat neemt tekst gretig die plek in.

Lees verder

Winacties op social: dit doe je allemaal verkeerd!

En zo doe je het goed.

Je ontkomt er haast niet aan, winacties op social media. Eén ding valt ons op: ze worden vaak verkeerd ingezet. Wij leggen aan je uit wat je wel en wat je vooral niet moet doen.

Lees verder

Communicatietermen

Roept u maar!

Wij van de communicatie leggen alles graag zo helder, compact en eenduidig mogelijk uit. Geen moeilijke woorden, geen jargon, geen dikdoenerij. In onze eindproducten, bedoel ik dan.

Lees verder

Haring en vis

(en andere taalergernissen deel II)

Het is er weer tijd voor. Een rijtje taalergernissen. Je hoort en leest nogal eens wat en dat is niet altijd aangenaam. Het klinkt niet fijn, staat niet fraai, is simpelweg grammaticaal niet correct. Of een combinatie daarvan. De laatste tijd vallen me een aantal zaken op.

Lees verder

De meest gesproken taal ter wereld!

:-)

Wat is de meest gesproken taal ter wereld? Engels? Spaans? Of toch Chinees? Fout. De taal die dagelijks door de meeste mensen op aarde wordt gebruikt is… Emoji.

Lees verder

Van onbegrepen stukken naar focus en structuur

Het verschil tussen opdrachtgever en opdrachtnemer

Strateeg Manon switchte halverwege dit jaar van ‘klantzijde’ naar ‘bureauzijde’. Van bouw naar rauw. Nogal een overgang. Hoe gaat het nu? Ze zette haar ervaringen van de eerste maanden op papier.

Lees verder

Hoe start je met online video

Van A tot Z

Video is tegenwoordig niet meer weg te denken. Waar je vijf jaar geleden zonder foto’s niet meer meedeed online, geldt dat nu voor video. Als een bedrijf online geen video heeft staan, neem ik deze meteen minder serieus. En dat is zonde! Want tegenwoordig kan je al snel een korte video maken.

Lees verder

Versterk je merk met een zinnetje

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Een krachtig stukje copy kan je merk, bedrijf of campagne enorm versterken. In dit blog leg ik je voor eens en altijd uit wat wat is en waarvoor het bedoeld is. Maar ook hoe het werkt, of soms niet.

Lees verder

Een huisstijl ontwerpen

hoe doe je dat?

Designer Maud geniet van een welverdiende break in Azië. Even iets heel anders, hoofd leeg, ruimte voor nieuwe ideeën. Het kan niet anders of ze komt straks vol inspiratie terug. Maar waar haalt ze haar inspiratie vandaan tijdens het werkproces, zoals het ontwerpen van een corporate identity? Dat zette ze vlak voor vertrek op papier. Dit is hoe het werkt (voor haar).

Lees verder

Hoe edit je een goede social video?

Vijf tips!

Social video’s: misschien wel de nachtmerrie van elke zichzelf respecterende video-editor. Want hoe edit je een goede social video? Die edit je NIET! Sterker nog, het lijkt er soms op dat de meest ‘slechte’ video’s zelfs het beste presteren. Of is dat puur mijn tere edit-hartje dat gebroken is?

Lees verder

Why tell me why

De psychologie van bedrijven

Waarom zijn sommige organisaties of merken succesvoller dan andere? Vaak heeft dat te maken met een duidelijke en gezamenlijke drijfveer. Die drijfveer, het doel van een organisatie, is een sterk kompas dat richting geeft aan alle besluiten en uitingen. Het spreekt enorm tot de verbeelding bij je klanten, méér nog dan wat je verkoopt. Deze drijfveer noemen wij de WHY.

Lees verder

De strijd tegen het algoritme

Inhakerworkshop

Opeens merk je dat je post vijftig procent minder mensen bereikt. Terwijl die rubriek het vorige maand nog zo goed deed. Hoe dan? Dit komt heel waar­schijn­lijk door de algoritmes van het platform dat je gebruikt. Lees hier hoe dat zit en wat je eraan kunt doen.

Lees verder

Elke dag een beetje beter

Hoe 'everydays' helpen bij het leren van bijna alles

Als Eric Kalsbeek iets wil, dan maakt hij het zich eigen door diep in de materie te duiken, zich vast te bijten, nooit op te geven, open te staan voor kritiek en te durven falen.

Lees verder

Scriptschrijven voor motion graphics

Schrijven is schrappen

Eén van de dingen die we graag en vaak doen is het maken van motion graphics. Van het bedenken van het concept tot publicatie op het YouTube-kanaal van de opdrachtgever met de juiste begeleidende tekst en tags. Met uitzondering van de voice-overs hebben we de gehele productie compleet in eigen hand.

Lees verder

Taalergernissentopvijf

(En wat je er aan kunt doen)

Ik erger me kapot. Soms, hoor. Want taalnazi's hebben een heel saai leven, zeggen ze. Of ze zijn zo omdat ze een saai leven hebben. Geen idee. Ik voel me niet aangesproken. Maar de ergernis blijft en daar kan ik niets aan doen.

Lees verder

Maak je eigen sh*t

Geen plaatjes van Google, maak je eigen sh*t

Je hebt een supertof blog geschreven. Je hart en ziel erin gestoken. Hij moet nu echt met spoed online, want de wereld zit erop te wachten. Je muis blijft steken bij de publishknop. Shit, geen plaatje! Driftig google je wat steekwoorden.

Lees verder

Laat je nakijken!

Ook de copywriter heeft af en toe een opfrisbeurt nodig

Af en toe is het goed om een check te doen. Een periodieke keuring van hoe je er vaktechnisch voor staat. Of je nog bij de tijd, scherp en up-to-date bent. In mijn geval werd dat: de APK voor eindredacteuren.

Lees verder

Zelfs met de muis was het ver.
Bakkie? BelGekopieerd! Bel dan! of mailGekopieerd! Mail dan! ons!

Cookies op onze website

RAUWcc gebruikt functionele, analytische en marketing cookies voor website statistieken en marketing. Meer uitleg.

Akkoord
Alleen functionele en analytische cookies
Translate