Taalbarrières zijn virtueel verleden tijd

Den Haag Werkt

Taalbarrières zijn virtueel verleden tijd

Den Haag Werkt

Voor veel organisaties blijft het nog gissen hoe je ze AI voor zich kunnen laten werken, op een manier die echt impact maakt. Samen met de gemeente Den Haag gaven wij het goede voorbeeld.

In 2022 verlaten zo’n 3,7 miljoen Oekraïners noodgedwongen hun thuisland. Volgens het CBS weten 108.000 van hen Nederland te bereiken. In 2023 zijn dat er nog eens 37.000. Veel van hen vinden uiteindelijk onderdak in Den Haag.

Wie vlucht voor oorlogsgeweld, zit waarschijnlijk niet op onze vuurwerktraditie te wachten. In de wintermaanden valt in ons land geregeld een keiharde, onverwachte knal. Voor de jaarwisseling van 2023-2024 wilde de gemeente Den Haag de nieuwe Oekraïense en Russische stadgenoten daar op tijd over inlichten. Maar hoe bereik je hen op een zo effectief mogelijke manier?

Geen woorden, maar beelden

Mensen zijn visueel ingesteld, niet iedereen leest even graag of goed. Uit onderzoek blijkt dat circa 52% van de mensen sneller geneigd is om video’s te delen dan andere soorten content (HubSpot, 2024). We gaan dus voor een video.

Er is wel een ‘maar’: een videoproductie vergt zaken als een presentator, een geschikte locatie en flink wat apparatuur. En dan de prangende taalkwestie: de juiste presentator vinden is één ding, iemand die toevallig meertalig is een tweede. Simpel gezegd: zoiets maken is erg kostbaar en vergt tijd. Veel tijd. En juist die was schaars.

‘Gemeente Den Haag durft buiten de gebaande paden te denken’

Virtuele voordelen

Onze Creative en AI-expert Frank Nanninga legt uit hoe hij de gemeente toch razendsnel van hun kopzorgen verloste: ‘Toevallig hadden ze bij de gemeente Den Haag een video op onze Instagram gezien, waarin we laten zien dat je met behulp van AI moeiteloos kunt schakelen tussen meerdere talen. Zoiets wilde de gemeente ook. Voor mij werd toen meteen duidelijk dat we het in de hoek van AI-avatars moesten zoeken.’

Geen onbekend terrein voor RAUWcc. Maar wat kunnen we ons daar in dit geval bij voorstellen? Frank: ‘Een AI-avatar is eigenlijk gewoon een kunstmatig personage waar een echt persoon model voor heeft gestaan. Voor dit specifieke project kozen we er eentje die representatief was voor de doelgroep. Die kun je in een achtergrond naar keuze iets laten vertellen. Het fijne is ook dat zo’n AI-avatar meerdere talen kan spreken. Je kunt een script aanleveren in je eigen taal, dat vervolgens automatisch wordt vertaald.’ In dit geval heeft de gemeente de vertalingen wel laten maken door professionele vertalers, om zeker te zijn dat de informatie klopt. ‘Beschikbaarheid van je presentator is ook geen issue meer,’ vervolgt Frank, ‘dus je kunt produceren wanneer het uitkomt.’

Grenzeloos

Het resultaat: binnen no-time vier hoogwaardige voorlichtingsvideo's, waarin een virtuele presentator de doelgroep in eigen taal informeert over de jaarwisseling.

Deze worden verspreid via het netwerk van de gemeente in de wijken. En dat leverde resultaat op, volgens Bas Bramer, Strategisch Accountmanager bij Den Haag Werkt (gemeente Den Haag): ‘We kregen mooie reacties van de Oekraïense vluchtelingen op de AI-pilot. En we begrijpen nu ook nog beter wat mogelijk is binnen onze dienstverlening.’

‘We zouden zomaar eens aan de vooravond van een internationale communicatierevolutie staan’

Volgens Frank is dit slechts het begin: ‘We zouden zomaar eens aan de vooravond van een internationale communicatierevolutie kunnen staan. Oekraïne heeft toevallig sinds dit jaar ook een virtuele woordvoerder, Victoria Shi. En in Venezuela gebruiken journalisten AI-avatars om het nieuws te kunnen verslaan zonder vervolgd te worden. Dit is natuurlijk ook gewoon interessant voor multinationals die mededelingen in meerdere talen moeten verspreiden.’

AI kan ook op andere verrassende manieren gebruikt worden. Frank: ‘In IJsland zie je dat de moedertaal online steeds meer wordt verdrongen door het Engels. Daar geeft de jonge generatie de voorkeur aan het Engels. Om ervoor te zorgen dat het IJslands toch behouden blijft, werkt de regering nu samen met OpenAI. Wat de overeenkomst is met de gemeente Den Haag? Beide organisaties durven buiten de gebaande paden te denken.’


Benieuwd hoe AI jouw communicatie kan verbeteren? Frank staat klaar om je er alles over te vertellen!

Frank Nanninga

Creatief

Videograaf die af en toe ook in de regiestoel klimt. Ziet de wereld door een Augmented Reality-bril. PS: deze tekst is niet met AI gegenereerd.

Stuur een mail
Contact op LinkedIn


Zelfs met de muis was het ver.
Bakkie? BelGekopieerd! Bel dan! of mailGekopieerd! Mail dan! ons!

Cookies op onze website

RAUWcc gebruikt functionele, analytische en marketing cookies voor website statistieken en marketing. Meer uitleg.

Akkoord
Alleen functionele en analytische cookies