Hou 'm droog

Hoe wij Nederland wakker schudden

Hou 'm droog

Hoe wij Nederland wakker schudden

Hoe maak je Nederlanders bewust van de noodzaak om matrassen droog in te leveren? Die uitdaging legde Stichting Matras Recycling Nederland (MRN) bij ons neer. Een praktische boodschap die we bij RAUWcc omtoverden tot een verrassende, luchtige én impactvolle campagne: ‘Hou ‘m droog’.

Uitdaging

Je ziet ze vast wel eens liggen buiten: afgedankte matrassen die op straat zijn gegooid. Groot, klein, schoon, vies, nat of droog. En juist dat laatste is het grote pijnpunt. Een oud matras kun je namelijk nog prima recyclen voor nieuwe dingen, maar wel op één belangrijke voorwaarde: dat ‘ie droog is. Natte matrassen kunnen moeilijk worden gerecycled. Met MRN gingen we de uitdaging aan om de Nederlander hier bewust van te maken. Onze strateeg Manon: ‘Nederlanders moeten vooral gaan begrijpen en onthouden dat oude matrassen droog ingeleverd moeten worden. Gedragsverandering dus, en dat is altijd een uitdaging.’ Om dit te realiseren bedachten we een landelijke campagne, gericht op de Nederlander tussen de 25-40 jaar.

Aanpak

Hoe bereiken we dan die doelgroep? We kozen ervoor om de boodschap op een luchtige en humoristische manier te verpakken. En om de campagne ook visueel te laten knallen, ontwierpen onze designers een campagnevisual die echt de aandacht trekt. We creëerden daarnaast een eigen lanceermoment op 15 oktober 2024: de Dag van het Droge Matras. Want waarom meeliften op bestaande inhaakdagen als je ook je eigen podium kunt creëren?

Om de doelgroep echt effectief te bereiken, lanceren we tegelijkertijd met de Dag van het Droge Matras een twee weken durende campagne, bestaande uit display en socialmedia-advertenties. En over social media gesproken: op Instagram bouwen we vanaf dan aan een flinke social community genaamd @mattresses_of_holland. Daar spelen we met (droge) humor in op actuele trends met o.a. grappige memes. Om deze boodschap nog langer te verspreiden en het kanaal te laten groeien, adverteren we ook nog tien posts van dit kanaal.

Een belangrijk onderdeel van de campagne vormt ook de samenwerking met de initiatiefnemers van MRN: Ikea, Koninklijke Auping, Beter Bed, Hilding Anders, Swiss Sense. Ook Hml Bedding en NVDR haakten aan. We ontwikkelden een handige communicatietoolkit met alle middelen om de boodschap verder te verspreiden. Van posters en roll-up banners tot socialposts en een heldere Powerpointpresentatie.

En weet je wat helemaal mooi is meegenomen? Al die middelen kunnen zij eenvoudig in hun eigen huisstijl gieten. Makkelijker kunnen we het niet maken.

voorbeelden uit de toolkit

Resultaat

De campagne laat al snel mooie resultaten zien. Vooral dankzij de toolkit is de campagnevisual op veel tijdlijnen te zien. De display en social advertenties zorgen in twee weken voor meer dan 8.000.000 impressies en meer dan 13.000 klikken naar de website. En ook de content op de Instagrampagina valt in de smaak: de geadverteerde berichten van @matresses_of_holland behalen duizenden likes. En daar zijn we best trots op. Zeker omdat je bereik kan kopen, maar interactie moet je verdienen .

We kijken met een grote glimlach terug op de campagne, de fijne samenwerking met Stichting MRN en de partners. Zet 15 oktober voor altijd in je agenda als de Dag van het Droge Matras. Enne … Hou ‘m droog!


Meer weten over deze campagne? Manon kan je alles vertellen!

Manon Bode

Strateeg

​​Maakt concrete plannen van complexe vraagstukken. Snelle denker, nog snellere prater. Teamplayer. Verder druk met: padel, crossfit, Brielle (Blues).

Stuur een mail
Contact op LinkedIn


Cookies op onze website

RAUWcc gebruikt functionele, analytische en marketing cookies voor website statistieken en marketing. Meer uitleg.

Akkoord
Alleen functionele en analytische cookies