IK GA VOOR INFRA
Met naar buiten kijken kom je (n)ergens
IK GA VOOR INFRA
Met naar buiten kijken kom je (n)ergens
Althans, het is maar net hoe je daar zelf naar kijkt natuurlijk. Want vanuit een cabine kun je ook prima bouwen. Aan nieuwe wegen, straten en je carrière. Logisch dus dat we ervoor kozen om dit het uitgangspunt te laten zijn van de wervingscampagne ‘Ik ga voor infra’ van Bouwend Nederland.
Uitdaging
De infrasector komt vakmensen tekort. En dat is nog licht uitgedrukt. Geen enkele andere sector had in 2022 te kampen met een groter personeelstekort. Tegen 2030 is de verwachting dat er zelfs zo’n 100.000 tot 150.000 mensen te weinig zullen zijn. Vervelend. Een goede infrastructuur is namelijk hartstikke essentieel om Nederland klaar te maken voor de toekomst. Werk aan de winkel dus.
Kleine meevaller: er zijn verspreid door ons land veel infra-opleidingsbedrijven die graag aan de slag gaan met nieuwe mensen. Jonge mensen van tussen de 20 en 27 jaar, want die doelgroep is het meest kansrijk. Maar dan moeten ze nog wel de weg weten te vinden naar die bedrijven.
Er is ook nog een andere hobbel op de weg. In dit geval dat er veel mensen eigenlijk maar weinig beeld hebben van de infrasector. Aan ons om dat beeld met de campagne positief te kleuren door de unieke cultuur, de bijzondere projecten, de manier van werken en het teamgevoel te benadrukken.
Aanpak
Het hoeft niet altijd moeilijk. Daarom gaan we voor een boodschap zonder allerlei gekke fratsen. Gewoon duidelijk en direct: kies je voor een carrière in de infra, dan kies je voor een diploma, een goed salaris, baanzekerheid en vrijheid. Zo simpel kan het zijn.
Die boodschap moet natuurlijk nog wel verpakt worden in een aansprekende werkjas. Daarom kiezen we voor content vanuit POV-perspectief. Handig, want die vorm doet het goed bij de doelgroep. En het geeft ook gelijk een helder beeld van een gemiddelde werkdag. Met recht-voor-z’n-raap-copy voorzien we het geheel van een finishing touch.
En nu? Tijd om de boodschap aan de man te krijgen! Maar eigenlijk net zo goed aan hun vriendinnen en moeders. Want die twee hebben vaak ook een flinke invloed op de doelgroep. Daarom zetten we een doordachte strategie op poten waarmee we die hele groep kunnen bereiken.
We focussen op lokale targeting, zowel online als offline. Offline betekent dat posters en flyers op scholen uit de regio en het benutten van de lokale- en regionale bekendheid van de infrabedrijven. Op de plekken waar ze werken hangen we bijvoorbeeld bouwhekdoeken in campagnestijl op. Maar we voorzien die bedrijven ook van een toolkit zodat ze zelf content kunnen delen.
Online gaan we voor advertenties op Instagram, TikTok en in mindere mate Facebook. Ook kiezen we ervoor om display advertenties op verschillende websites als Dumpert en Libelle uit te rollen.
De campagne wordt mooi rond gemaakt met eigen socials en een duidelijke landingspagina. Deelnemende bedrijven en partners voorzien we bovendien van een toolkit. Daarmee krijgen ze de beschikking over visuals voor bouwhekdoeken, posters en flyers én geven we ze kant-en-klare content voor social media. En voordat we de campagne daadwerkelijk live gooien, testen we die eerst nog uitgebreid bij de doelgroep. Zo laten we niets aan het toeval over.
Resultaat
Dat werkt. Dankzij onze crossmediale aanpak en de kracht van de lokale bedrijven weten we een groot bereik te genereren. Wat bedoelen we met groot? 1.380.400 vertoningen. Vooral TikTok blijkt het goed te doen bij de doelgroep met 736.842 impressies, bijna 500 volgers en 4106 likes (mei 2025). Toch blijft het niet alleen bij kijken, er wordt namelijk 13.960 keer doorgeklikt naar de website.
Het zijn dan misschien nog niet die 100.000 tot 150.000 mensen die nodig zijn voor 2030. Maar we zijn in ieder geval flink op de goede weg.
Meer weten over dit project? Manon kan je alles vertellen!
Manon Bode
Strateeg
Maakt concrete plannen van complexe vraagstukken. Snelle denker, nog snellere prater. Teamplayer. Verder druk met: padel, crossfit, Brielle (Blues).
Zelfs met de muis was het ver.
Bakkie? BelGekopieerd! Bel dan! of mailGekopieerd! Mail dan! ons!