Een nieuwe identiteit vanuit de kern
Secure Logistics
Een nieuwe identiteit vanuit de kern
Secure Logistics
De CargoCard, de ingenieuze toegangskaart voor onder andere haventerminals en logistieke hubs, is in de logistieke sector alom bekend. Maar niet iedereen kent het bedrijf erachter. Secure Logistics wilde daarom het eigen merk versterken en laden, om beter zichtbaar te zijn als de kracht achter hun populaire producten. Tijd voor een rebranding. Eentje die niet alleen hun expertise maar ook hun kernwaarden helder communiceert. Maar hoe pak je een rebranding van dit formaat aan? En wat is belangrijk bij het visueel vormgeven van de identiteit van een bedrijf?
Een sterke, strakke, frisse merkidentiteit die dicht bij de kern van het merk blijft: dat was de missie. We konden niet wachten om onze tanden hierin te zetten. Het team kwam samen en startte het proces: Wie moet Secure Logistics aanspreken? En hoe bereiken we deze doelgroep?
Samenwerken met de hoofdletter S
Bij RAUWcc geloven we in écht samenwerken: samen sparren, ideeën ophalen en tegen elkaar in durven denken. Met het team van Secure Logistics klikte het meteen. Strateeg Manon gaf de aftrap met een contentstrategiesessie, waarin we diep in de kernwaarden van Secure Logistics en hun doelgroep doken: ‘Door goed voor ogen te hebben wie je wilt aanspreken, maak je het voor jezelf veel visueler en dus makkelijker tijdens de rest het communicatietraject’, aldus Manon. Wat volgde was een intensief en creatief proces, met brainstormsessies, ontwerpen en een constante stroom van nieuwe ideeën. ‘Elke fase van het project, van de eerste schetsen tot de uiteindelijke uitrol, was een product van nauwe samenwerking en de gedeelde ambitie om het beste resultaat te bereiken,’ vertelt onze designer Victor tevreden.
Kernwaarden
Hoewel Secure Logistics zich al had gepositioneerd als dé expert op het gebied van veiligheid, liet de contentstrategiesessie zien dat klanten vooral de efficiëntie en het gemak van de diensten waardeerden. Dit vroeg om een andere benadering. ‘Door de focus te verschuiven naar deze kernwaarden en een persoonlijke, authentieke stijl aan te nemen, wilden we de zichtbaarheid zowel online als offline vergroten,’ legt strateeg Manon uit. Met een ‘Endorsed Brand’-strategie, waarbij Secure Logistics als afzender zichtbaar is bij al hun verschillende producten, versterken we de nieuwe merkidentiteit en creëren we een eenduidige uitstraling. De uitdaging was helder: een herpositionering die opvalt, zodat de markt Secure Logistics niet alleen meer kent van hun populaire CargoCard.
‘Deze rebranding maakt Secure Logistics klaar voor de toekomst, met een pay-off die hun missie perfect samenvat’
Tijd om te maken
Na het onderzoek en de brainstormsessies was het tijd om te creëren. Onze creatieven konden zich helemaal uitleven in deze complete make-over. Manon: ‘Bij deze rebranding draaide het niet alleen om een frisse look, maar om een krachtige merkbelofte die écht wordt waargemaakt.’ Delia, copywriter, ging aan de slag met een nieuwe brand story, pay-off, een pakkend videoscript en aangescherpte kernwaarden.
‘Bij deze rebranding draaide het niet alleen om een frisse look, maar om een krachtige merkbelofte die écht wordt waargemaakt.’
Het designteam ontwikkelde de nieuwe huisstijl, website, rolbanners, stickers en pasjes. En als kroon op het werk komt er ook nog een gloednieuwe brand movie aan, geschoten door het RAUWcc videoteam. Efficiëntie, gemak en betrouwbaarheid – drie belangrijke waarden van Secure Logistics – staan bij elke stap centraal. De nieuwe website weerspiegelt perfect de merkidentiteit en biedt een soepele gebruikerservaring. Delia: ‘Deze rebranding maakt Secure Logistics klaar voor de toekomst, met een pay-off die hun missie perfect samenvat: “Secure Logistics - Simplifying access, enhancing security”.’ Met de implementatie van de ‘Endorsed Brand’-strategie wordt ook de connectie tussen Secure Logistics en haar subproducten versterkt, wat resulteert in een betere herkenbaarheid en een krachtiger merkimago.
Submerken die elkaar versterken
Een van de grootste uitdagingen vanuit design was het creëren van een vormentaal waarin de submerken, zoals PortKey en XS-ID, niet alleen overeind blijven, maar elkaar ook versterken. ‘Het was belangrijk dat elk submerk zijn eigen identiteit behield, zonder de overkoepelende merkidentiteit van Secure Logistics uit het oog te verliezen’, legt designer Victor uit. ‘Door het vertrouwen van de klant konden we hen goed meenemen in onze voorstellen, wat de samenwerking alleen maar bevorderde. Het mooie was ook dat Maud en ik dit samen konden oppakken – het was echt een team effort.’ Collega-designer Maud legt uit: ‘De vraag was complex vanwege de verschillende producten, maar door goed samen te werken en het beste in elkaar naar boven te halen, hebben we een resultaat neergezet dat echt klopt.’
Dat beaamt Brenda van Leeuwen, Commercieel Directeur bij Secure Logistics: ‘De nauwe samenwerking en intensieve begeleiding van RAUWcc hebben ons geholpen om snel te schakelen en onze merkidentiteit krachtig en helder neer te zetten. Dankzij hun expertise hebben we van iets groots iets toegankelijks en herkenbaars weten te maken.’ Victor: ‘We zijn trots op het eindresultaat. Het is niet alleen passend voor Secure Logistics, maar voelt ook helemaal logisch. Het is hun identiteit, tot in de kern.’
Wil je weten hoe een frisse merkidentiteit jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen? Victor helpt je graag verder!
Victor van Gaasbeek
Designer
Designt identities, campagnes én motion. Maar ook: AI prompt-whisperer. In het weekend weg van beeldschermen: de natuur in!
Zelfs met de muis was het ver.
Bakkie? BelGekopieerd! Bel dan! of mailGekopieerd! Mail dan! ons!