Betere prestaties op papier? Een schrijftraining op maat!

DizzyData

Betere prestaties op papier? Een schrijftraining op maat!

DizzyData

Uitdaging

We waren al even aan de slag voor DizzyData. Met een WHY-sessie, tekst en advies voor de nieuwe website (als onderdeel van Visma) en andere gerelateerde werkzaamheden. Hiermee helpen we opdrachtgevers als deze specialist in automatische factuurverwerkingssoftware gefocust op weg. Vaak is de wens om daarna op eigen benen krachtiger verder te kunnen, gesteund door de interne slag die er met onze hulp aan vooraf ging. Logisch.

Deze keer was er vraag naar meer. Het bedrijf was gebaat bij een upgrade op taalkundig en tekstueel vlak. Als marketingprofessional schrijft Dizzy-medewerker Wendy veel teksten, of wij haar konden helpen van goed naar beter. Bovendien: de copy die wij al eerder leverden sloeg aan en ‘dat willen we intern zelf ook wel zo door kunnen voeren.’

Copywriting is geen trucje, dat moet je leren. Dat was exact wat gebeurde. Voor Wendy maakte copywriter Niels een schrijftraining op maat, precies passend binnen het beschikbare budget.

Dat willen we intern zelf ook wel zo door kunnen voeren

10 stappen vooruit

Wendy van Alsemgeest van DizzyData: "Ik had de eer om van Niels een-op-eentrainingen te krijgen. Deze sessies waren inspirerend en vernieuwend. Niels kijkt echt naar wie jij bent, wat jij wilt leren en past daar waardevolle opdrachten aan toe. Met zijn opbouwende feedback ben ik gegarandeerd 10 stappen vooruit gegaan. Hij heeft me in korte tijd belangrijke schrijftechnieken meegegeven, een eigen schrijfstijl en meer zelfvertrouwen. Missie geslaagd."

Oplossing

Allereerst haalde hij het doel van de training op en vooral wat Wendy’s persoonlijke doel was. Waar ze mee worstelde en wat ze graag na de training zelfstandig beter wilde kunnen. In haar geval, zo bleek: vertrouwen in eigen kunnen op basis van theoretische onderbouwing en een duidelijker eigen stijl en stem op papier laten zien. Wens van haar manager: zorgen dat de tekstuele lijn die wij uitgezet hadden in hun WHY en bijbehorend merkmanifest ook door Wendy ingepast werden in andere uitingen - daar waar relevant en daar waar waarde toevoegend. En dan ook nog eens in de juiste tone-of-voice. Best een uitdaging. Aan de slag!

Beter schrijven kun je leren: heel veel schrijfmeters maken en af en toe wat hulp inschakelen

Niels schreef een plan met een planning. In de eerste training: feedback op het werk dat ze al had gedaan, een goede nulmeting. Door verbeterpunten te onderbouwen gaf dat Wendy meteen ook het zelfvertrouwen om tegen haar interne opdrachtgever te kunnen vertellen wat waar om welke reden goed werkt. Of niet.

Een leerstijl waarbij de ‘coachee’ zelf de oplossing vindt voor zijn of haar probleem.

Laptop met zwarte woordenlijst voor Dizzy Data

Resultaat

Niels hielp haar met handige lijstjes, zoals die met de zogenaamde ‘zwarte woorden’. Woorden die we anno nu echt niet meer moeten willen gebruiken. Denk aan: mede, indien, et cetera. Ook gaf hij inzicht in het maken van keuzes, in een blog schrijf je anders als in een welkomstmail aan een nieuwe medewerker of klant. Wendy pakte de opdrachten gretig op, was zeer gemotiveerd en vaak sneller klaar dan verwacht. Dat hield Niels als trainer ook scherp.

Het belangrijkste, ze ging merkbaar vooruit. Van goed naar beter, van degelijk naar scherp. Mooi om te zien. Dat vond ze gelukkig zelf ook.

Het leuke was dat Niels in de laatste training ook nog wat copycoaching kon en durfde toe te passen. Dat had hij zelf in een tweedaagse training geleerd maar nog niet in de praktijk toegepast. Copycoachen is een leerstijl waarbij de ‘coachee’ zelf de oplossing vindt voor zijn of haar probleem. Een kwestie van goed luisteren en - het moeilijkste - op je handen zitten. Dat werkte en het gaf ook hem weer een boost in zijn kunnen.

Hoe dan ook, (beter) schrijven kun je leren. Er is niet één manier, daar moet je gevoel voor krijgen. Ervaring opdoen door vooral heel veel schrijfmeters te maken. En af en toe wat hulp in te schakelen. Doen we zelf ook.

Zelfs met de muis was het ver.
Bakkie? BelGekopieerd! Bel dan! of mailGekopieerd! Mail dan! ons!

Cookies op onze website

RAUWcc gebruikt functionele, analytische en marketing cookies voor website statistieken en marketing. Meer uitleg.

Akkoord
Alleen functionele en analytische cookies
Translate