De perfecte match tussen mens en merk

Employer branding voor Woonstad Rotterdam

De perfecte match tussen mens en merk

Employer branding voor Woonstad Rotterdam

Woonstad Rotterdam nodigde ons uit om mee te doen aan een aanbesteding voor arbeidsmarktcommunicatie. Je kent ons, wij bogen die opdracht eigenwijs om. Woonstad Rotterdam koos voor onze strategie én onze creatieve aanpak.

Wij verlegden namelijk de focus naar employer branding, van vertellen over jezelf naar een relatie aangaan met je potentiële medewerkers. Dat doe je niet even. Nu is het moment om daar de resultaten van in kaart te brengen.

De werkgever als merk: voor ons is het de essentie van elke organisatie.

Latente naamsbekendheid

Woonstad Rotterdam is een grote organisatie die vrijwel elke Rotterdammer van naam kent. Toch bleek uit onderzoek dat niet veel mensen aan Woonstad denken als ze op zoek zijn naar een baan. Dat was de aanleiding om de aanbesteding uit te schrijven. Meer zichtbaarheid hebben als werkgever en de waarden uitstralen waar je voor staat. Vooral ook richting technische mensen die (nog) niet werkzoekend zijn. Want daar kun je er als woningbouwcorporatie nooit genoeg van hebben.

Waarom besta je?

Een echt werkgeversmerk begint bij de kern: wie ben je en waarom besta je. We startten het traject dan ook met een omvangrijk onderzoek binnen Woonstad Rotterdam. Met kwalitatieve interviews onder een zeer uiteenlopende groep werknemers en het samenstellen van een collegapanel. Dat laatste zou een grote rol spelen als spiegel voor onze werkzaamheden en ideeën. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de WHY. WHY-sessies met onze Manon zijn berucht om de hoge snelheid waarmee er gegraven wordt naar de kern van je merk. En met succes: binnen de kortste keren hadden we die waarom te pakken en een employer brandstory geschreven die culmineerde in een klinkende pay-off: Maak vandaag de ruimte van morgen. Het collegapanel gaf ons groen licht. We mochten door naar de volgende ronde.

Aantrekkelijk merk

Een ander belangrijk onderdeel van het employer brand is het opstellen van persona’s. Hierin verankeren we een aantal kenmerken van potentiële medewerkers die Woonstad graag aan zou willen trekken. Met die persona’s in het achterhoofd weten we precies voor wie we onze campagne maken en op welke punten we interactie kunnen zoeken. We zijn zelfs een stap verder gegaan en hebben een datingprofiel opgesteld: Wat als Woonstad Rotterdam een mens was? Hoe kunnen we het merk zo aantrekkelijk mogelijk neerzetten voor onze toekomstige medewerkers? Ook hiervoor kregen we een swipe naar rechts van het collegapanel.

Voorbeeld van campagne uiting voor Woonstad weergegeven op een laptop.

Ruimte voor creativiteit

Waarom zou je voor het maken van creatieve voorstellen alleen op een kamertje gaan zitten als het op de RAUWcc-manier kan? Daarom hebben we een focussprint ingezet om elke denkbare creatieve richting te onderzoeken. Tijdens een focussprint gebruiken we technieken uit de Google Design Sprint om razendsnel ideeën te genereren en te toetsen. De creatieve sessie wordt afgesloten met een stemronde om de meest in het oog springende ideeën over te houden. Die ideeën hebben onze creatives vervolgens uitgewerkt in twee concrete campagnevoorstellen. Klaar om getoetst te worden door het panel met collega’s en de mensen van marketingcommunicatie.

Compleet pakket

Uiteindelijk hebben we een mooie, warme campagne ontwikkeld. Heel echt en dicht op de collega’s van Woonstad Rotterdam. De campagne bestaat uit een employer brandvideo, een interne ansichtkaart naar alle collega’s, advertenties op LinkedIn en hubcontent met rubrieken die echt bij Woonstad Rotterdam passen. Zoals elke twee weken een bakkie met een collega en meekijken achter de schermen bij functies waar ze vaak vacatures voor hebben. In het najaar van 2022 ging de campagne live, de eerste reacties en resultaten zijn redelijk tot goed.

Twee campagne posters van Woonstad met een voorbijganger.

Creatieve collega's

Deze case van Woonstad Rotterdam is voor ons een mooi voorbeeld van hoe samenwerken met de opdrachtgever kan werken. Over hoe wij onze rol van ‘jouw creatieve collega’s’ invullen. Dat Woonstad ons het vertrouwen gaf om samen een waardevolle verdieping in hun employer brand aan te brengen vinden we geweldig en smaakt naar meer. Manon merkte daarover het volgende op: ‘Ik heb ervaren dat P&O en de MarCom-afdeling binnen Woonstad echt een goed team zijn. Dat heeft er zeker aan bijgedragen dat we uit zo’n grote organisatie een nauwkeurige weergave van het werkgeversmerk konden ophalen.’

De perfecte match

De werkgever als merk: voor ons is het de essentie van elke organisatie. Want de tijd die je werkt kun je niet besteden aan je gezin, sport of hobby. Dan kun je maar beter zorgen dat het werk en de werkgever perfect bij elkaar passen. Daar leveren we als RAUWcc graag een bijdrage aan. Door de essentie van het werkgeversmerk zo goed en echt mogelijk te vertellen. Zodat de werkgever precies weet wie hij aan zich wil binden en de werknemer precies weet welke relatie hij of zij aangaat. Wij gaan voor de perfecte match tussen mens en merk.

Zelfs met de muis was het ver.
Bakkie? BelGekopieerd! Bel dan! of mailGekopieerd! Mail dan! ons!

Wij lusten cookies rauw. Jij?
Ik wil meer weten

Ik hap het.