Veiligheid is geen grap, behalve in deze campagne
Dura Vermeer
Veiligheid is geen grap, behalve in deze campagne
Dura Vermeer
Veiligheid is zo’n beetje het hotste item rond en op de bouwplaats. Iedereen weet hoe belangrijk het is en toch gaat het nog te vaak mis. Het grootste gevaar is namelijk de acceptatie dat gevaar er ‘nou eenmaal bij hoort’. Dura Vermeer onderkent dit en wil voor eens en altijd veiligheid echt onder de aandacht krijgen en laten landen in de organisatie.
We moesten dus echt uitpakken en content maken die de bouwplaatsmedewerker echt wat doet
De belangrijkste uitdaging: impact maken op de bouwplaats - maar ook op kantoor. Dura Vermeer: ‘Als we dat bereiken dan hebben we ook de overige doelgroepen overtuigd van het belang en de urgentie die wij voelen bij veiligheid. Want veiligheid komt boven geld. De bouwplaatsmedewerker is in het algemeen niet de doelgroep die je makkelijk overtuigt of bereikt met corporate content. We moeten dus echt uitpakken en content moeten maken die de bouwplaatsmedewerker triggert. Content die hen echt wat doet.’ Samengevat: Hoe bereiken we met name de bouwplaatsmedewerkers en hoe raken we ze echt?
Oplossing
Op basis van eerdere ervaringen en uitgebreide kennis van de bouw- en infrawereld weten wij waar de bouwplaatsmedewerker van ‘aangaat’: humor. En ja, we realiseren ons dat veiligheid geen grap is, maar hebben wel een vorm gevonden waarbij we de grootste risico’s in de bouw en infra belichten én de lach inzetten als middel om de de doelgroep te mobiliseren.
Hoe? Met een serie luchtige maar confronterende video’s over de 5 grootste risico’s in de bouw. In de hoofdrollen René van Leeuwen, bekend van het online tv-programma DumpertReeten, en Pieter-Jan Licht, veiligheidsexpert bij Dura Vermeer. We bedachten er een campagneslogan bij: ‘Die zag je niet aankomen!’ Maakten er een introductievideo bij en een aftermovie om het af te ronden.
Veiligheidsexpert Pieter-Jan kan nu niet meer anoniem over de bouwplaats
Resultaat
Op ons initiatief zette Dura Vermeer een enquête uit om na afloop van de videocampagne de stemming te polsen bij hun achterban. En wat bleek? Liefst 81,5 procent gaf aan veiliger te werken in de toekomst! Ook de kijkcijfers waren positief. Vooral de video over gevaarlijke stoffen deed het goed. Via LinkedIn bereikte onze opdrachtgever meer dan 100 duizend mensen. Kortom, we hebben een lastig te bereiken doelgroep met succes aangesproken. Uiteraard doen we dat met het allergrootste plezier voor Dura Vermeer, het is nou eenmaal ons werk om de doelen voor de opdrachtgever te helpen bereiken, maar we zijn er zelf natuurlijk ook extra groos op.
Aardige anekdote: Bijzonder was dat Dura Vermeer’s eigen Pieter-Jan en niet René de hoofdrol pakte gedurende het draaien van de video’s, dat hadden we niet voorzien. Door zijn spontane reacties (‘Pannenkoek, wat doe je nou!’) en zijn commentaar bij het DuraKeeten (‘Ik geef hem vijf keeten!’) kan hij inmiddels niet meer anoniem over de bouwplaats lopen.
Opvallen in de bouwsector? Wij weten er alles van!
Joost Baljon
Directeur
Manager van (bijna) alles. Denkt in beeld, communiceert het liefst met GIF's. Kun je wakker maken voor slechte woordgrappen én slogans.