Inhaken is meemaken
Een tipje van de sluier
Inhaken is meemaken
Een tipje van de sluier
Wat hebben Heineken, Hema en Albert Heijn gemeen? Ze zijn allemaal heel goed in inhakers. Je weet wel: zo’n lekker actuele, grappige of verrassende socialmediapost die precies op het juiste moment op je feed verschijnt. Hoe doen ze dat toch? En belangrijker: hoe kun jij dat ook doen? Geen zorgen: helpen wij je graag bij. Neem bijvoorbeeld de inhakers die we samen met Sportbedrijf Rotterdam maken. Een tipje van de sluier.
Allereerst: waarom inhaken? Kijk, met een goede contentstrategie kom je al ver: je bereikt je doelgroep met relevante posts. Je vergroot het merkbewustzijn onder je publiek, verbetert je imago en verbindt mensen aan je merk. Allemaal belangrijk natuurlijk. Op den duur krijgen de algoritmes van socialmediakanalen je alleen in de smiezen: je blijft zichtbaar binnen je bestaande publiek, maar je posts worden daarbuiten minder vaak getoond. Daardoor groeit je bereik minder snel.
Inhakers zijn dé manier om buiten die bubbel te treden. Een treffende inhaker wordt namelijk sneller door mensen gedeeld dan een normale post. Dat merken de algoritmes ook, waardoor die post meer gepusht wordt naar publiek buiten je huidige volgers.
Inhaken met voorbedachte rade
Nee, een goede inhaker hoeft niet altijd spontaan te zijn. Je kunt ook prima inhaken op momenten die je ver van tevoren kunt zien aankomen. Denk aan kerst, het begin van de zomer, Nationale Complimentendag. Of gewoon op 1 april met een ouderwets goede grap. Dat laatste deden we toen we samen met Sportbedrijf Rotterdam bedachten om de ontwikkeling van de allereerste Padelflat aan te kondigen.
Drie verdiepingen hoog, zes padelbanen, een artist impression en een officieel persbericht: je snapt het al, deze grap was geloofwaardig genoeg voor velen om erin te trappen. En dat gebeurde ook. De media pakten het op en ook op social media liep het storm. Toch was de Padelflat vooral ook een grap met een serieuze ondertoon: Sportbedrijf Rotterdam heeft altijd wel ruimte voor creatieve ideeën die het sportaanbod naar een nog hoger niveau kunnen tillen.
Werven met een knipoog
Ook evenementen kunnen soms relevant voor jouw doelgroep zijn. Zo maakten we samen met Sportbedrijf Rotterdam een leuke knipoog naar een groot evenement in de stad: Rotterdam Fashion Week. Het idee? Veel medewerkers van het Sportbedrijf werken in uniform. Waarom organiseren we niet gewoon een modeshow? En als we dan toch de aandacht hebben gelijk de link leggen naar arbeidsmarktcommunicatie: ‘Wil jij ook in zo’n mooi pakkie Rotterdammers aan het bewegen krijgen? Neem een kijkje bij onze vacatures!’
Pak je moment
Een inhaker kan ook over een moment gaan dat juist heel erg relevant is voor jouw organisatie. Zo maakten we met Sportbedrijf Rotterdam een serie Instagram Reels voor de schoolvakanties, waarin het op sportlocaties in Rotterdam traditioneel een stuk rustiger is. Om thuisblijvers te inspireren toch naar deze locaties te gaan, laten we in deze videoreeks zien welke leuke sportieve activiteiten er allemaal in de stad te doen zijn in de zomer.
Het kan nog specifieker: die sportvelden die Sportbedrijf Rotterdam beheert, moeten natuurlijk worden ingezaaid. Wat begon als een praktische opdracht - kunnen we de traditionele ‘GEZAAID, NIET BETREDEN’-bordjes vervangen door iets leukers? - werd een succesvolle socialmedia-inhaker. We maakten fysieke bordjes met grappige teksten (‘Ze hebben mij lopen te bezaaien’), die op de velden werden geplaatst. Foto’s daarvan werden op social media gepost en kregen veel leuke reacties. Zo maak je van iets heel gewoons toch een inhaakmoment.
Inhakerworkshop
Ook wel oren naar wat toffe inhakers op jouw tijdlijn, maar geen idee waar je moet beginnen? Daar hebben we bij RAUWcc wat op verzonnen: de RAUWcc inhakerworkshop. In een dagdeel komen onze creatieve koppen en die van jou en jouw collega’s bij elkaar. Het resultaat: een heleboel ideeën voor inhakers die we gelijk kunnen gaan uitvoeren en inplannen. En geloof ons: dat wil je.
Meer leren over inhaken? Stefanie neemt je mee!
Stefanie Schipper
Contentmanager
Vult jouw timeline met toffe content. Creabea en avonturier. Zit het liefst met de neus in de zon én heeft een neus voor de laatste trends.