Waarom? Daarom!
HJF Advocaten
Waarom? Daarom!
HJF Advocaten
Uitdaging
HJF is een gerenommeerd advocatenkantoor. Met van oudsher een vestiging in het statige Voorburg en sinds niet al te lang een nieuwe in het immer voortbikkelende Rotterdam. Totaal anders, dat mag duidelijk zijn. Niettemin vindt de directie dat Voorburg best wat meer op Rotterdam mag lijken. Qua van alles is het tijd voor een restyle, zo bleek al snel tijdens gesprekken. De huisstijl, de look-and-feel en de tone-of-voice. Maar hoe? Dé manier om hiervoor een basis te leggen is de WHY-sessie.
Voorburg mag best wat meer op Rotterdam lijken
Oplossing
Met de WHY-sessie als vertrekpunt kwamen we al snel achter enkele essentiële zaken. Sommige dingen waren geen verrassing voor HJF. En dat hoeft ook niet altijd. Soms is zo’n sessie een bevestiging van alles wat je stiekem al wist en dacht - maar nog nooit op papier had vastgelegd. Het is kortom, altijd nuttig. Mooie bijkomstigheid is trouwens dat het ook een goede teambuilder is. Door medewerkers van Voorburg en Rotterdam te betrekken in een heel dagdeel gezamenlijk brainpicken bouw je meteen aan de onderlinge verstandhouding.
Met een WHY-sessie bouw je meteen aan de onderlinge verstandhouding
Uit de resultaten van de sessie bleek dat veel zaken voor verbetering vatbaar waren. Gedacht vanuit de basis was het noodzaak eerst aan een nieuwe huisstijl te werken. En dat hoef je onze designer Maud natuurlijk maar één keer te vragen. Take it away, Maud:
‘De bedrijfsnaam HJF is ontstaan uit de voorletters van de namen van de oprichters. Deze naam is een belangrijke factor en was voor mij de inspiratie om hiermee een woordmerk te ontwerpen. Door de J en F met elkaar te verbinden ontstond de letter H waardoor je in één beeld de drie letters samenbrengt. Ook is het een ambigram: als je hem in zijn geheel omdraait blijft het woordmerk overeind. De schuine lijn verbindt de letters, dit staat voor samenwerking/partnership. De stokken en staarten hebben een ronde vorm als uiteinde, om het moderne van de meer strakke letter te combineren met het klassieke van de advocatuur. De donkerrode kleur was een voorkeur van de klant en hebben we in goed overleg met hen toegepast. Samengevat: een klassiek en verrassend logo.’
Warm, stijlvol en vastberaden
Ook de copywriter mocht aan de slag om bij de bedrijfsnaam een fijne, nieuwe pay-off te bedenken. Dat werd: Samen juridisch sterker. Deze zie je inmiddels terug op de website en op bijvoorbeeld het visitekaartje. Want ja, het nieuwe design hebben we in alles doorgevoerd: van briefpapier tot gevelbelettering en van de bestickering van de bedrijfsauto’s tot het reclamebord op het voetbalveld van Excelsior.
Daar bleef het niet bij. De teksten op de website mochten wat scherper. Korter en iets minder zwaar, lees: advocatentaal - zonder juridisch uit de bocht te vliegen, uiteraard. Tenslotte is ook de fotografie op de website aangepakt. Gebaseerd op het webdesign van Connect Holland vlogen we fotograaf Wouter Boer in om in die sfeer nieuwe beelden te schieten. Warm, stijlvol en vastberaden. Precies de uitstraling die we zochten.
Zoals je ziet doen we niet alles zelf. Als we iets geleerd hebben is het om een of meer specialisten erbij te halen als het werk erom vraagt. Partners die je helpen het beste resultaat uit een samenwerking te halen. Precies zoals wanneer je bijvoorbeeld een - uh - advocaat nodig hebt.
Meer weten? Maud staat klaar voor je!
Maud Brouns
Designer
Ontwerpt en illustreert. Met de focus op branding. Houdt van koken en heeft serieuze barista-skills. Bakkie?