Dé gastvrijheidsprijs van Rotterdam
Gemeente Rotterdam
Dé gastvrijheidsprijs van Rotterdam
Gemeente Rotterdam
Uitdaging
De krenten in de pap zijn het, opdrachten zoals deze. Het begon met deze vraag vanuit de Gemeente Rotterdam: “Hoe kunnen we een socialmediacampagne uitrollen voor de allereerste gastvrijheidsprijs van Rotterdam?” Om te beginnen met veel plezier! En met veel creativiteit, een goede samenwerking en een stevige Rotterdamse saus.
Hoe zetten we die gastvrijheidsprijs in de markt?
Oplossing
Het traject startte met een Rauwe brainstorm, in samenwerking met gemeente Rotterdam. Belangrijkste vragen: hoe zetten we die gastvrijheidsprijs in de markt? Op een manier die alle Rotterdammers aanspreekt? Welke kanalen zetten we in? Is ‘gastvrijheidsprijs’ wel zo’n lekkere term? We waren het er snel over eens: deze prijs moest zoveel mogelijk van de Rotterdammer zijn, om die krachtige trots te activeren. Daarom maakten zowel Rotterdamse ondernemingen als Rotterdammers zelf kans op de prijs. En hoe zouden we de prijs gaan noemen? ‘De Rotterdamse Gastvrijheidsprijs?’ Niet erg aantrekkelijk of origineel. En hoe zou de prijs er uit gaan zien?
Na wat onderzoek stuitten we op de ananas: een eeuwenoud symbool voor gastvrijheid. Ontstaan op de Caribische eilanden, waar de ananas het ultieme symbool van gastvrijheid was. De ananas was te vinden bij de ingang van een huis of dorp, om zo de bezoeker welkom te heten. Ook in de gouden eeuw was de ananas een zeer populair symbool. Op antieke lampen, deurmatten en uithangborden uit die tijd vind je de ananas vaak terug. En dan? Een ananas is maar een ananas. Dat maakte het nog geen prijs.
Samen met gemeente Rotterdam kwamen we op het idee voor tin, hét metaal voor de gewone man en van oudsher een van de belangrijkste exportproducten van de Rotterdamse haven. Betaalbaar, ruig en ongekunsteld. Zo ontstond de Tinnen Ananas, al snel verbasterd tot Tinnen Annie. Inspiratie voor de ultieme mascotte: een vrolijk, gastvrij ogend karakter genaamd Annie. Een karakter dat breed ingezet kon worden als animatie. Annie is expressief en vormt een helder en trots karakter in de beeldtaal. De kroon van een ananas, ofwel de kroon van de Tinnen Annie, is een verbeelding van de koning(in) van Rotterdamse gastvrijheid.
De kroon van een ananas, ofwel de kroon van de Tinnen Annie, is een verbeelding van de koning(in) van Rotterdamse gastvrijheid.
Resultaat
Op papier zag het er allemaal fantastisch uit, maar toen was het tijd om de prijs aan de man te brengen. Van 10 tot en met 29 oktober konden ondernemingen en Rotterdammers via de website www.tinnenananas.nl genomineerd worden. In de periode daarna kon er gestemd worden, tot aan de uitreiking op 21 november 2017. Zowel het nomineren als stemmen lieten we helemaal aan de Rotterdammer over. Zo werd het echt een prijs voor en door Rotterdammers. Aan het eind van de stemrondes waren er 67 genomineerde ondernemingen en 32 genomineerde Rotterdammers.
Alle uitingen van de campagne waren korte animatievideo’s van ‘Tinnen Annie’ met de Rotterdamse stem van Jet Sol. Herkenbaar, sympathiek en écht Rotterdams. Tijdens de stemperiode plaatsten we wekelijks een animatie waarin Annie Rotterdammers motiveerde om te stemmen. De promotie liep via de socialmediakanalen van Rotterdam Binnenstad.
Dan de cijfers. In totaal is de campagnepagina 100.682 keer bezocht, is de campagne 1.543 keer gedeeld via Facebook en leverde het 532 nieuwe pagina vind-ik-leuks op voor de Facebookpagina Rotterdam Binnenstad. Een mooi resultaat voor een compleet nieuwe prijs!
De Gastvrijheidsprijs is een initiatief van Platform Gastvrij Rotterdam; een samenwerkingsverband bestaand uit Cruise Port Rotterdam, Rotterdam The Hague Airport, Rotterdam Partners, Gemeente Rotterdam, Urban Department Store Rotterdam, Club 25, St-job, RET, Horeca Rotterdam, Stichting Evenementen Rotterdam, VNO-NCW regio Rotterdam en Management Partnership International.
Een grootse socialmediacampagne? Check het bij Joost!
Joost Baljon
Directeur
Manager van (bijna) alles. Denkt in beeld, communiceert het liefst met GIF's. Kun je wakker maken voor slechte woordgrappen én slogans.