Dé gastvrijheidsprijs van Rotterdam

Gemeente Rotterdam

Dé gastvrijheidsprijs van Rotterdam

Gemeente Rotterdam

Uitdaging

De krenten in de pap zijn het, opdrachten zoals deze. Het begon met deze vraag vanuit de Gemeente Rotterdam: “Hoe kunnen we een so­ci­al­m­e­dia­cam­pag­ne uitrollen voor de al­ler­eer­ste gast­vrij­heids­prijs van Rotterdam?” Om te beginnen met veel plezier! En met veel cre­a­ti­vi­teit, een goede sa­men­wer­king en een stevige Rot­ter­dam­se saus.

Hoe zetten we die gast­vrij­heids­prijs in de markt?

Oplossing

Het traject startte met een Rauwe brainstorm, in sa­men­wer­king met gemeente Rotterdam. Be­lang­rijk­ste vragen: hoe zetten we die gast­vrij­heids­prijs in de markt? Op een manier die alle Rot­ter­dam­mers aanspreekt? Welke kanalen zetten we in? Is ‘gast­vrij­heids­prijs’ wel zo’n lekkere term? We waren het er snel over eens: deze prijs moest zoveel mogelijk van de Rot­ter­dam­mer zijn, om die krachtige trots te activeren. Daarom maakten zowel Rot­ter­dam­se on­der­ne­min­gen als Rot­ter­dam­mers zelf kans op de prijs. En hoe zouden we de prijs gaan noemen? ‘De Rot­ter­dam­se Gast­vrij­heids­prijs?’ Niet erg aan­trek­ke­lijk of origineel. En hoe zou de prijs er uit gaan zien?

Na wat onderzoek stuitten we op de ananas: een eeuwenoud symbool voor gast­vrij­heid. Ontstaan op de Caribische eilanden, waar de ananas het ultieme symbool van gast­vrij­heid was. De ananas was te vinden bij de ingang van een huis of dorp, om zo de bezoeker welkom te heten. Ook in de gouden eeuw was de ananas een zeer populair symbool. Op antieke lampen, deurmatten en uit­hang­bor­den uit die tijd vind je de ananas vaak terug. En dan? Een ananas is maar een ananas. Dat maakte het nog geen prijs.

De Tinen Ananas award bij RAUWcc op kantoor, op de achtergrond het RAUWcc logo

Een Tinnen Ananas speldje in een zwart doosjes

Samen met gemeente Rotterdam kwamen we op het idee voor tin, hét metaal voor de gewone man en van oudsher een van de be­lang­rijk­ste ex­port­pro­duc­ten van de Rot­ter­dam­se haven. Betaalbaar, ruig en on­ge­kun­steld. Zo ontstond de Tinnen Ananas, al snel verbasterd tot Tinnen Annie. Inspiratie voor de ultieme mascotte: een vrolijk, gastvrij ogend karakter genaamd Annie. Een karakter dat breed ingezet kon worden als animatie. Annie is expressief en vormt een helder en trots karakter in de beeldtaal. De kroon van een ananas, ofwel de kroon van de Tinnen Annie, is een ver­beel­ding van de koning(in) van Rot­ter­dam­se gast­vrij­heid.

De kroon van een ananas, ofwel de kroon van de Tinnen Annie, is een ver­beel­ding van de koning(in) van Rot­ter­dam­se gast­vrij­heid.

Resultaat

Op papier zag het er allemaal fan­tas­tisch uit, maar toen was het tijd om de prijs aan de man te brengen. Van 10 tot en met 29 oktober konden on­der­ne­min­gen en Rot­ter­dam­mers via de website www.tin­nen­ana­nas.nl ge­no­mi­neerd worden. In de periode daarna kon er gestemd worden, tot aan de uitreiking op 21 november 2017. Zowel het nomineren als stemmen lieten we helemaal aan de Rot­ter­dam­mer over. Zo werd het echt een prijs voor en door Rot­ter­dam­mers. Aan het eind van de stemrondes waren er 67 ge­no­mi­neer­de on­der­ne­min­gen en 32 ge­no­mi­neer­de Rot­ter­dam­mers.

De winnaars van de Tinnen Ananas samen op het podium

Alle uitingen van de campagne waren korte ani­ma­tie­vi­deo’s van ‘Tinnen Annie’ met de Rot­ter­dam­se stem van Jet Sol. Herkenbaar, sympathiek en écht Rotterdams. Tijdens de stem­pe­ri­o­de plaatsten we wekelijks een animatie waarin Annie Rot­ter­dam­mers motiveerde om te stemmen. De promotie liep via de so­ci­al­m­e­dia­ka­na­len van Rotterdam Binnenstad.

Dan de cijfers. In totaal is de cam­pag­ne­pa­gi­na 100.682 keer bezocht, is de campagne 1.543 keer gedeeld via Facebook en leverde het 532 nieuwe pagina vind-ik-leuks op voor de Fa­cebook­pa­gi­na Rotterdam Binnenstad. Een mooi resultaat voor een compleet nieuwe prijs!

De Gast­vrij­heids­prijs is een initiatief van Platform Gastvrij Rotterdam; een sa­men­wer­kings­ver­band bestaand uit Cruise Port Rotterdam, Rotterdam The Hague Airport, Rotterdam Partners, Gemeente Rotterdam, Urban Department Store Rotterdam, Club 25, St-job, RET, Horeca Rotterdam, Stichting Eve­ne­men­ten Rotterdam, VNO-NCW regio Rotterdam en Management Part­ner­ship In­ter­na­ti­o­nal.


Een grootse socialmediacampagne? Check het bij Joost!

Joost Baljon

Directeur

Manager van (bijna) alles. Denkt in beeld, communiceert het liefst met GIF's. Kun je wakker maken voor slechte woordgrappen én slogans.

Stuur een mail
Contact op LinkedIn


Cookies op onze website

RAUWcc gebruikt functionele, analytische en marketing cookies voor website statistieken en marketing. Meer uitleg.

Akkoord
Alleen functionele en analytische cookies