De transport- en logistieke sector houdt Nederland draaiende

Maar hoe maken we dat zichtbaar?

De transport- en logistieke sector houdt Nederland draaiende

Maar hoe maken we dat zichtbaar?

De transport- en logistieke sector houdt Nederland draaiende maar dat is te weinig zichtbaar. Aan ons de taak om samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN) een imagocampagne te bedenken die dat gaat veranderen. Wat hebben we dan gedaan?

Hoe zit het?

In Nederland vervullen zo'n 875.000 toegewijde professionals een cruciale rol binnen de transport- en logistieke sector. Dit vormt maar liefst 10% van het totale aantal banen in ons land. Dat de schappen in de winkels vol liggen, vinden we vanzelfsprekend. Het is pas nieuws als het niet zo is. ‘Iedereen vindt het heel gewoon dat allerlei spullen op het juiste moment op de juiste plaats zijn, maar dat gaat niet vanzelf’, vertelt Carina Pelt, communicatie-coördinator van TLN. ‘Dit is het resultaat van de eindeloze inzet iedere dag weer, van al onze bedrijven en hun medewerkers in de sector. Voor ieders dagelijks leven én voor de economie zijn wij onmisbaar.’

Een ander en fris perspectief op de sector

Maak het onzichtbare zichtbaar

Met veel enthousiasme en energie zijn we voor TLN aan de slag gegaan. De brainstorm leverde al snel de pakkende campagneslogan 'Het lukt alleen met logistiek' op, uitgewerkt in een krachtig woordmerk dat dynamiek uitstraalt. De slagzin is dé trekker van de campagne, met als doel een ander en fris perspectief op de sector te geven. Waarbij onder andere Nederland de onschatbare bijdrage inziet die deze sector levert voor onze economie en maatschappij.

Mouwen opstropen en gaan

Een positief campagneconcept dat heel Nederland en TLN-leden raakt. Waarmee we het economische en maatschappelijke belang laten zien. Dat is het plan. Door het versterken van het imago, zetten we de sector ook neer als aantrekkelijk om voor te werken en bind je de juiste mensen aan je.

Constant relevant

Met de veelzijdige campagne werken we in totaal drie jaar aan het imago van de sector. We pakken een paar keer per jaar groots uit met aandachtsmomenten om een groot publiek te bereiken. In 2023 hebben we gekozen voor radio- en televisiecommercials, grote reclameborden langs de snelwegen, gecombineerd met veel advertenties op sociale media. Dit zijn onze ‘Hero’-momenten. Door dit af te wisselen met andere (constante) stromen relevante content, creëren wij het hele jaar door passende aandachtsmomenten.

Massamedia met een miljoenenbereik - daarmee maken we een statement. Maar, daarin hebben ook slechts een paar seconden de tijd. Daarom spelen de website en social media een belangrijke rol in de campagne. In de komende drie jaar vertellen we daar met zogeheten ‘Hub-’ en ‘Hygiene’-content de verhalen die de consument anders niet te zien krijgt. Met videoportretten delen we bijvoorbeeld verhalen van jongeren die hun werk met veel trots en passie doen. En we laten de reis van het product zien, want daar komt veel meer bij kijken dan je denkt. In de Hygiene-content delen we indrukwekkende feiten en cijfers uit de sector.

We hebben gezocht naar een bureau dat niet blijft steken in prachtige adviezen, maar die juist vertaalt naar concrete resultaten. En dat vonden we in RAUWcc.
Carina Pelt, communicatie-coördinator TLN

Niks zonder communitybuilding

Al die content maken we in nauwe samenwerking met de TLN-leden, we geven hun verhalen en hun mensen het podium. Bovendien kunnen ze zelf actief meedoen en bijdragen aan de campagne, met de hashtag #alleenmetlogistiek. Zo laden we de boodschap steeds meer met allerlei verhalen en we bouwen we hard aan een online community van mensen in de sector die trots zijn op het werk dat zij doen!

De grootste uitdaging was om iedereen in de hele keten te betrekken en een juist beeld van de logistieke sector neer te zetten. Carina: ‘Dit is communicatief best een ingewikkelde opdracht geweest. Met simpele oplossingen kom je er niet, maar dat maakte het juist zo uitdagend.’ Bij de transport- en logistieke sector wordt vaak alleen aan vrachtwagens en distributiecentra gedacht. Maar de sector is veel breder. De focus moet dus liggen op de diversiteit van de sector, van water tot het spoor, van kantoor tot kraan. Iedereen werkzaam in de sector moet zich herkennen in de campagne. Het moet een gevoel van trots bij hen oproepen.

Zo vanzelfsprekend, maar zo onmisbaar

Meetbaar resultaat

Voorafgaand aan deze campagne, heeft TLN een imago-onderzoek laten uitvoeren. Dat resultaat is onze nulmeting. Door het onderzoek te herhalen kunnen we zien wat de effecten straks zijn. Het doel van de campagne is bereikt wanneer de diversiteit in de sector en haar grote belang voor de maatschappij wordt gezien. Wanneer de transport en logistiek in zijn geheel een andere lading hebben gekregen zijn we op de goede weg (transportgrapje). De toegevoegde waarde van de transport- en logistieke sector voor de economie en de samenleving is bij het grote publiek duidelijk, het beeld moet alleen breder geschetst worden. We streven ernaar dat dankzij de inspanningen van alle betrokkenen, men beter begrijpt wat logistiek inhoudt, dat de gezamenlijke trots eraf spat en een positieve invloed heeft op het behoud van waardevol personeel binnen de sector en bijdraagt aan duurzame groei.

Man met helm op de bouwplaats waar materialen voor de bouw worden geleverd.

Tot nu toe

We kijken met een grote glimlach naar de eerste resultaten die zijn binnengekomen. In de eerste periode (flight) hebben we een gigantisch aantal van ruim 17 miljoen contactmomenten gerealiseerd. Als we kijken naar de online advertenties, zijn er zo’n 2 miljoen meer views gegenereerd dan verwacht. Daar werden we wel heel blij van natuurlijk.

In de tweede week van september waren we live op de snelwegmasten. De schatting is dat dit voor zo’n 45 miljoen views heeft gezorgd. Het doel van alle media-inzet is vooral ‘bereik’, want het is tenslotte een imagocampagne.

Enthousiasme en betrokkenheid

De groep die wij graag blijvend willen betrekken zijn natuurlijk ook de TLN-leden. Hun positieve feedback en enthousiasme motiveren ons om dit volgend jaar nog verder aan te wakkeren. Dit gaan we doen door meer in te zetten op het activeren van de community. De grote favoriet uit de campagne? De videoportretten van jongeren in de sector. Men herkent zichzelf en ziet de sector zoals zij die dagelijks meemaken. Wat we voor ogen hadden, heeft goed uitgepakt en we kijken uit naar meer.


Meer weten over deze imagocampagne? Neem contact op met

Joost Baljon

Directeur

Manager van (bijna) alles. Denkt in beeld, communiceert het liefst met GIF's. Kun je wakker maken voor slechte woordgrappen én slogans.

Stuur een mail
Contact op LinkedIn


Cookies op onze website

RAUWcc gebruikt functionele, analytische en marketing cookies voor website statistieken en marketing. Meer uitleg.

Akkoord
Alleen functionele en analytische cookies